article
1.6215142
NIJMEGEN - Het is veel goedkoper om de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond te asfalteren om er bussen te laten rijden dan de lijn te voorzien van elektrische bovenleidingen. Dat concludeert onderzoeker Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven. Hetzelfde geldt voor andere regionale spoorlijnen, zoals in de Achterhoek.
Onderzoeker: asfalteer Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond
NIJMEGEN - Het is veel goedkoper om de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond te asfalteren om er bussen te laten rijden dan de lijn te voorzien van elektrische bovenleidingen. Dat concludeert onderzoeker Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven. Hetzelfde geldt voor andere regionale spoorlijnen, zoals in de Achterhoek.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/onderzoeker-asfalteer-maaslijn-tussen-nijmegen-en-roermond-1.6215142
2016-07-23T06:58:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.4752673.1438178222!image/image-4752673.JPG
Nijmegen,Trein,Bouwplan,Maaslijn
Nijmegen
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Nijmegen / Onderzoeker: asfalteer Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond

Onderzoeker: asfalteer Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Station Molenhoek.
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Het is veel goedkoper om de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond te asfalteren om er bussen te laten rijden dan de lijn te voorzien van elektrische bovenleidingen. Dat concludeert onderzoeker Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven. Hetzelfde geldt voor andere regionale spoorlijnen, zoals in de Achterhoek.

    Van de Weijer deed zijn onderzoek in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans en bussenbouwer VDL.

    Maaslijn
    Op de meeste regionale spoorlijnen rijden nu dieseltreinen, die gelden als te vervuilend en op termijn moeten worden vervangen door elektrische treinen. Voor de Maaslijn zijn die plannen al concreet. De lijn moet over het hele traject worden voorzien van elektrische bovenleidingen. Dat kost naar schatting 108 miljoen euro.

    Bussen
    Van de Weijer vergeleek die kosten met die van een SmartBus-verbinding. Dat is een hypermoderne, elektrische touringcar die 130 kilometer per uur kan halen. Het spoor zou daarvoor moeten worden vervangen door een asfaltstrook waarover alleen bussen rijden. Hoewel dat een omvangrijke operatie is, zouden de kosten circa 30 miljoen euro lager zijn dan die van elektrificatie.

    Goedkoper
    Het onderzoek is niet bedoeld om de overheden ertoe over te halen nu af te zien van elektrificatie. Maar wel om te laten zien dat alternatieven mogelijk goedkoper zijn. Het wegverkeer was altijd vervuilender dan spoor, maar door de opkomst van elektrische bussen zou dat niet meer zo zijn.


    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties