article
1.5330330
NIJMEGEN - Reizigers kunnen vanaf 2020, of zoveel eerder als mogelijk is, per trein sneller van Nijmegen naar Venlo reizen en vice versa. Dat is het gevolg van het elektrificeren van de 61 kilometer lange spoorverbinding tussen die 2 steden.
Sneller reizen tussen Nijmegen en Venlo op Maaslijn
NIJMEGEN - Reizigers kunnen vanaf 2020, of zoveel eerder als mogelijk is, per trein sneller van Nijmegen naar Venlo reizen en vice versa. Dat is het gevolg van het elektrificeren van de 61 kilometer lange spoorverbinding tussen die 2 steden.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/sneller-reizen-tussen-nijmegen-en-venlo-op-maaslijn-1.5330330
2015-10-13T04:45:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.2227350.1437080376!image/image-2227350.JPG
Nijmegen,Trein,Maaslijn,hermes
Nijmegen
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Nijmegen / Sneller reizen tussen Nijmegen en Venlo op Maaslijn

Sneller reizen tussen Nijmegen en Venlo op Maaslijn

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Drukte in de trein naar Nijmegen.
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Reizigers kunnen vanaf 2020, of zoveel eerder als mogelijk is, per trein sneller van Nijmegen naar Venlo reizen en vice versa. Dat is het gevolg van het elektrificeren van de 61 kilometer lange spoorverbinding tussen die 2 steden.

    Arriva, dat de dienstregeling overneemt van Veolia, rijdt voorlopig nog met dieseltreinen tussen Nijmegen en Roermond. Als elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn klaar is, rijden er meer, snellere, stillere en comfortabeler treinen. Tussen Nijmegen en Venlo rijden straks elke dag 4 treinen per uur. Nu is dat alleen in de spits het geval.

    Verdubbelen 
    Om elektrisch te kunnen rijden op de Maaslijn wordt 99 miljoen euro uitgegeven aan het aanleggen van een bovenleiding en het verdubbelen van het spoor op een aantal plaatsen, onder meer bij Cuijk en Vierlingsbeek. Verdubbeling is nodig om rijdende treinen elkaar te laten passeren. Nu kan dat alleen op stations.

    Exploiteren 
    Sinds deze week staat vast dat Arriva tot 2031 de Maaslijn gaat exploiteren. Het bezwaar van de huidige vervoerder Veolia is door de provincie Limburg – die de Maaslijn beheert – afgewezen. Aanvankelijk zou NS-dochter Abellio de lijn exploiteren, maar dat bedrijf bleek bij de aanbesteding eerder dit jaar te hebben gefraudeerd en werd vervolgens uitgesloten.

    Lees het hele verhaal in de papieren krant, editie Nijmegen van 13/10/2015, in onze betaalde online-krant, of in onze apps.

    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties