article
1.6156336
NIJMEGEN - Het is vandaag precies vijftig jaar gelden dat de spoortunnel in Nijmegen werd geopend. Eindelijk hoefde het verkeer zich niet meer door de Hezelpoort te wurmen om het Waterkwartier te bereiken, het nieuwe industrieterrein rond de Kanaalhavens en het Land van Maas en Waal.
Spoortunnel Nijmegen 50 jaar geleden geopend
NIJMEGEN - Het is vandaag precies vijftig jaar gelden dat de spoortunnel in Nijmegen werd geopend. Eindelijk hoefde het verkeer zich niet meer door de Hezelpoort te wurmen om het Waterkwartier te bereiken, het nieuwe industrieterrein rond de Kanaalhavens en het Land van Maas en Waal.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/spoortunnel-nijmegen-50-jaar-geleden-geopend-1.6156336
2016-07-01T06:32:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6156337.1467354352!image/image-6156337.JPG
Nijmegen,Bouw en wonen,50 jaar geleden,spoortunnel,opening,hermes
Nijmegen
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Nijmegen / Spoortunnel Nijmegen 50 jaar geleden geopend

Spoortunnel Nijmegen 50 jaar geleden geopend

Foto's
4
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Er was tien dagen feest na de opening met onder meer optochten.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Al in in 1961 startte de bouw.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De opening van de tnnnel op 1 juli 1966.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De tunnelweg en omgeving in 1966.
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Het is vandaag precies vijftig jaar gelden dat de spoortunnel in Nijmegen werd geopend. Eindelijk hoefde het verkeer zich niet meer door de Hezelpoort te wurmen om het Waterkwartier te bereiken, het nieuwe industrieterrein rond de Kanaalhavens en het Land van Maas en Waal.

    Destijds schreef de redactie van De Gelderlander bij de opening 'dat eindelijk de twee steden Nijmegen zijn aaneengesmeed tot één hecht geheel. De 'muur' is weggenomen tussen Oost en West'. Er volgde een feest van tien dagen.

    14 miljoen gulden 
    De aanleg van deze tunnel was het grootste werk dat Nijmegen ooit zelf ter hand had genomen: 14 miljoen gulden kostte de bouw van de 211 meter lange tunnel. Het was zelfs de grootste spoortunnel in Nederland. Het werk nam meer dan vijf jaar in beslag. Het was echt een opgave, financieel, maar ook technisch. De tunnel ligt onder maar liefst acht sporen en perrons. Er moest een hoogteverschil van 13 meter overbrugd worden, tussen West en het centrum. Voor de tunnel moesten diverse woningen afgebroken worden. De oude Spoorstraat en een deel van de Nieuwe Marktstraat verdwenen. De Oude Heselaan werd opgeknipt in een Eerste en Tweede Heselaan.

    Lees meer over de spoortunnel in De Gelderlander van vrijdag 1 juli. Ook digitaal te lezen via dg.nl/krant


    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties