article
1.2708837
NIJMEGEN - De vertrouwde wijkverpleegkundige komt weer terug. Althans, met dat doel is Zorggroep Zuid-Gelderland (ZZG) gisteren een proef begonnen met de wijkzorg in de Nijmeegse Benedenstad.
Wijkverpleegkundige terug
NIJMEGEN - De vertrouwde wijkverpleegkundige komt weer terug. Althans, met dat doel is Zorggroep Zuid-Gelderland (ZZG) gisteren een proef begonnen met de wijkzorg in de Nijmeegse Benedenstad.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/wijkverpleegkundige-terug-1.2708837
2008-04-01T01:15:25+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3495031.1353857764!image/image-3495031.jpg
Nijmegen - De Vertrouwde Wijkverpleegkundige Komt Weer Terug
Nijmegen
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Nijmegen / Wijkverpleegkundige terug

Wijkverpleegkundige terug

    NIJMEGEN - De vertrouwde wijkverpleegkundige komt weer terug. Althans, met dat doel is Zorggroep Zuid-Gelderland (ZZG) gisteren een proef begonnen met de wijkzorg in de Nijmeegse Benedenstad.

    Daar gaan verpleegkundigen en verzorgenden werken in een klein team van vijftien mensen. Nu zijn dat er nog dertig. Die kleinere club moet alle buurtzorg leveren, maar dan in een kleiner verzorgingsgebied dan voorheen.

    Door het aantal medewerkers te beperken, moet het voor cliënten weer makkelijker worden om, net als vroeger, een vertrouwensband op te bouwen. Volgens ZZG, verreweg de grootste aanbieder van wijkzorg in de regio Nijmegen, is de belangrijkste klacht van de huidige cliënt het grote aantal verschillende gezichten in huis.

    Slaagt de proef in de Benedenstad, dan volgen andere wijken snel, zegt ZZG-gebiedsdirecteur Marcel de Groot. Werken in kleinere teams heeft als bijkomend voordeel dat verpleegkundigen en verzorgenden eerder worden herkend. De Groot: "Net als de wijkagent vroeger, willen we dat onze mensen weer worden aangesproken op straat wanneer ze zich zorgen maken over de gezondheid van de buurman."

    Volgens De Groot is deze meer wijkgerichte aanpak niet een reactie op ontevreden klanten en medewerkers. "Bij tevredenheidsonderzoeken krijgen we respectievelijk een acht en zeven als rapportcijfer." De werkwijze past volgens hem in het gemeentelijke streven zorg per 'servicegebied' te organiseren. Achterliggend doel is mensen langer thuis te laten wonen.

    De nieuwe aanpak vraagt volgens De Groot om medewerkers die weer net als vroeger fungeren als 'spin in het web'. " We willen ook kortere lijnen met huisarts, ziekenhuizen en bijvoorbeeld gehandicaptenorganisaties." Om die reden gaat ZZG in de Benedenstad nauw samenwerken met huisartsenpraktijk 't Weeshuis. In samenwerking met de ziekenhuizen zijn al coördinatiepunten opgezet die bij ontslag van cliënten snel de juiste thuiszorg regelen. "Die werken zo goed dat in de regio Nijmegen de gemiddelde ligtijd van patiënten is verkort, terwijl die in de rest van Nederland stijgt."

    Wijkgerichter werken is volgens De Groot geen reactie op de toenemende concurrentie in de wijkverpleging. "Probleem is vooral of we de capaciteit houden om aan de groeiende vraag te voldoen. Daarom werken we niet vanuit concurrentie, maar vanuit samenwerking. De klant staat altijd centraal."