Home / Regio / Nijmegen / Geen les Nederlands voor moeilijke scholieren op roc

Geen les Nederlands voor moeilijke scholieren op roc

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    ROC Nijmegen Foto: Vincent Ceulemans/De Gelderlander

NIJMEGEN - Zo'n veertig Nijmeegse leerlingen van het regionaal opleidingencentrum (roc) met een flinke taalachterstand, grotendeels van allochtone komaf, krijgen al wekenlang geen lessen Nederlands. Reden: er is geen docent te vinden die ze kan of wil lesgeven.

 

"De huidige situatie gaat acht weken duren. Maar de afgelopen jaren zijn er op onze afdeling Detailhandel op mbo-niveau 2 al heel vaak lessen Nederlands uitgevallen", zegt Peter Vissers van ROC Nijmegen. "Het is een structureel probleem."

Ongeveer twintig van de veertig scholieren hadden bij hun komst op school al zo'n grote achterstand dat ze aanvullende taallessen nodig hebben.

Half april moet het probleem zijn opgelost, voorlopig althans. Eerdere sollicitatierondes voor docenten leverden weinig op. "Het is ook een moeilijke doelgroep om les aan te geven. Wat we zien is dat docenten – die vaak ook bevoegd zijn om les in een ander vak te geven – weg zijn zodra er elders een gat valt."


Het verplichte vak Nederlands vraagt op een roc bijzonder veel van de docent, aldus woordvoerder Vissers. "Je moet uit een speciaal hout gesneden zijn. Het is een lastig en bij de leerlingen vaak een niet erg populair vak. En docenten Nederlands zijn nu dun gezaaid."

De problemen met de lessen Nederlands zijn volgens ROC Nijmegen het zichtbare symptoom van een veel groter probleem, dat speelt op alle roc's in Nederland.

Omdat het ministerie van Onderwijs sinds enige tijd extra eisen stelt aan de taallessen op het mbo, zijn de eisen flink opgeschroefd, aldus Vissers. Taalniveau A1 (eenvoudige zinnen kunnen uitspreken, een briefkaart kunnen schrijven) is het laagste niveau. " Maar veel leerlingen zitten daar nog onder. En ze hebben ook niet allemaal een talenknobbel."

"Geëist wordt dat ze op taalniveau B1-zitten als ze hier de deur uitgaan, twee niveaus hoger dan A1. Anders beschikken ze niet over de startkwalificatie om aan een baan te komen. Maar de praktijk is dat dat nu lang niet altijd lukt."

Dat komt volgens ROC Nijmegen ook omdat er de afgelopen jaren zowel op basisscholen als op vmbo's minder aandacht is geschonken aan taalonderwijs.

Er gaan zo leerlingen van school die kansloos op de arbeidsmarkt zijn, zegt Vissers.