article
1.6599302
WIJCHEN - Wie in de wijk Kerkeveld tegen een paaltje rijdt, kan de gemeente Wijchen aansprakelijk stellen. Ook bekeuringen kunnen met succes worden aangevochten. Dat stelt onafhankelijk verkeersdeskundige Harry Dillerop.
'Wijchen moet betalen bij auto-ongeluk in wijk Kerkeveld'
WIJCHEN - Wie in de wijk Kerkeveld tegen een paaltje rijdt, kan de gemeente Wijchen aansprakelijk stellen. Ook bekeuringen kunnen met succes worden aangevochten. Dat stelt onafhankelijk verkeersdeskundige Harry Dillerop.
http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/wijchen/wijchen-moet-betalen-bij-auto-ongeluk-in-wijk-kerkeveld-1.6599302
2016-11-02T06:30:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6599635.1478026745!image/image-6599635.JPG
Wijchen,Verkeer en vervoer,hermes
Wijchen
Home / Regio / Wijchen-Beuningen / Wijchen / 'Wijchen moet betalen bij auto-ongeluk in wijk Kerkeveld'

'Wijchen moet betalen bij auto-ongeluk in wijk Kerkeveld'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Verkeer in de wijk Kerkeveld.
      Fotograaf
    WIJCHEN - Wie in de wijk Kerkeveld tegen een paaltje rijdt, kan de gemeente Wijchen aansprakelijk stellen. Ook bekeuringen kunnen met succes worden aangevochten. Dat stelt onafhankelijk verkeersdeskundige Harry Dillerop.

    Die paaltjes mogen daar nooit zo los staan, zonder inleiding of markering. „Ik weet 100 procent zeker dat de gemeente moet betalen als daar een auto tegenaan rijdt en de bestuurder Wijchen aanklaagt."

    Hij baseert zich op ervaring en eerdere uitspraken van rechters hierover. Dat geldt eigenlijk voor de hele wijk, die deels is ingericht als een 60-kilometerzone. De maximum snelheid in Kerkeveld is 30.

    Snelheidsremmers
    Er horen onder meer om de 80 meter 'snelheidsremmers' te liggen. En dan niet zulke ronde bulten in de weg, waar Kerkeveld vol mee ligt. „Dat stelt niets voor en zorgt alleen maar voor verwarring, zeker als ze op kruispunten liggen. Let maar eens op, sommige mensen remmen er niet voor. Andere mensen denken dat het een soort rotonde is waar ze omheen moeten rijden."

    Fietsstroken
    Ook de fietsstroken zijn discutabel. In een 30-kilometerzone vind je 'geen aparte fietspaden/-stroken en op kruisingen is de voorrang niet geregeld door borden of tekens op de weg', schrijft Veilig Verkeer Nederland (VVN) daarover. Anders dan die lijnen suggereren, hebben fietsers hier geen enkel extra recht.

    Richtlijnen
    Veel van de regels over weginrichting zijn richtlijnen van infra-adviesbureau CROW. Die normen zijn de laatste jaren zo gangbaar, dat veel rechters ze gebruiken voor hun oordeel. Wijchen geeft toe dat de wijk op een aantal punten niet voldoet aan de richtlijnen. Dat komt doordat de maximumsnelheid in een deel van de wijk bij de bouw in de jaren negentig nog 50 kilometer was. 

    Bewuste keuze
    Naar aanleiding van klachten over de snelheid zijn die paaltjes en fietsstroken aangelegd, om de weg 'optisch te versmallen'. Dat de paaltjes niet worden ingeleid is een bewuste keuze. Hoewel dat de richtlijn is, 'achten onze verkeersdeskundigen het belang van een goede reflectie hoger', aldus een woordvoerder.

    Lees meer in De Gelderlander, editie Wijchen/Beuningen, van woensdag 2 november of in onze e-paper



    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties