article
1.6428378
RECENSIE - Dat is nog eens een binnenkomer. De Zuid-Afrikaanse belcantosopraan Pretty Yende (1985) laat je op haar debuutalbum (Sony) nauwelijks bijkomen. Wat een stem, wat een bereik en vooral: wat een uitstraling.
Adembenemend debuutalbum van Zuid-Afrikaanse sopraan
RECENSIE - Dat is nog eens een binnenkomer. De Zuid-Afrikaanse belcantosopraan Pretty Yende (1985) laat je op haar debuutalbum (Sony) nauwelijks bijkomen. Wat een stem, wat een bereik en vooral: wat een uitstraling.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/adembenemend-debuutalbum-van-zuid-afrikaanse-sopraan-1.6428378
2016-09-24T07:37:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6428393.1474545186!image/image-6428393.jpg
Klassieke muziek,Maarten-Jan Dongelmans,recensie
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Adembenemend debuutalbum van Zuid-Afrikaanse sopraan

Adembenemend debuutalbum van Zuid-Afrikaanse sopraan

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Pretty Yende, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI en Marco Armiliato - A Journey
      Fotograaf
    RECENSIE - Dat is nog eens een binnenkomer. De Zuid-Afrikaanse belcantosopraan Pretty Yende (1985) laat je op haar debuutalbum (Sony) nauwelijks bijkomen. Wat een stem, wat een bereik en vooral: wat een uitstraling.
    Vol wanhoop en met een spanning die de luisteraar bij de strot grijpt

    Vedette
    Amsterdam maakte vorig jaar al live met haar kennis toen ze daar samen met stertenor Juan Diego Floréz optrad. In 2008 maakte Yende enorme indruk tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch en in 2009 was ze de absolute vedette op het Belvedere Concours in Wenen.

    Exactheid
    Kritieken roemen haar diamanten timbre, haar vocale kracht en met ongelofelijke exactheid uitgevoerde coloraturen. En dat laatste horen we meteen op de eerste track: de beroemde Cavatina uit Il barbiere di Siviglia van Rossini. Pretty Yende strooit kwistig met loopjes en versieringen, en sluit in de hoogte af. Adembenemend, vooral omdat alles zo spontaan en moeiteloos klinkt. Geen wonder dat Yende Rossini haar 'buddy' noemt.

    Prestigieus
    En zo gaat het maar door. In het Bloemenduet van Delibes stoot ze, samen met mezzosopraan Kate Aldrich, Joan Sutherland en Jane Berbié van hun troon, en passeert ze met gemak ook het koppel Anna Netrebko en Elina Garanca. De aria uit Le Comte Ory van Rossini is ook een juweel. Hiermee maakte ze in 2013 onverwacht haar debuut aan de prestigieuze Met in New York.

    Zakdoek
    Heel ontroerend en gloedvol brengt Pretty Yende de grote scène Dieu, quel frisson uit Roméo et Juliette van Gounod. Vol wanhoop en met een spanning die de luisteraar bij de strot grijpt. Pak de zakdoek maar vast. Hier en elders laat dirigent Marco Armiliato - een expert in het operavak - zijn Italiaanse orkest horen als een gedreven begeleidingsensemble met karakter en perfect in balans met de zang.

    Magnifiek ook de eerste aria van Lucia uit Lucia di Lammermoor van Donizetti. Die titelrol zal Yende dit najaar in Parijs en München zingen. Ik denk dat ik mijn koffers maar eens ga pakken ...

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Pretty Yende, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI en Marco Armiliato - A Journey

    Pretty Yende strooit kwistig met loopjes en versieringen, en sluit in de hoogte af. Adembenemend, vooral omdat alles zo spontaan en moeiteloos klinkt.


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant