article
1.6652605
RECENSIE - Symfonische concerten verlopen in onze tijd vaak via een vast stramien: ouverture - soloconcert - pauze - symfonie. Alles bij elkaar goed voor een uitje van zo'n twee uur.
Hoe Mozart de blits maakte in Wenen
RECENSIE - Symfonische concerten verlopen in onze tijd vaak via een vast stramien: ouverture - soloconcert - pauze - symfonie. Alles bij elkaar goed voor een uitje van zo'n twee uur.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/hoe-mozart-de-blits-maakte-in-wenen-1.6652605
2016-11-19T06:47:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6652681.1479374764!image/image-6652681.jpeg
Klassieke muziek,Maarten-Jan Dongelmans,recensie
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Hoe Mozart de blits maakte in Wenen

Hoe Mozart de blits maakte in Wenen

Videos
1
Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    RECENSIE - Symfonische concerten verlopen in onze tijd vaak via een vast stramien: ouverture - soloconcert - pauze - symfonie. Alles bij elkaar goed voor een uitje van zo'n twee uur.

    Muzikale fruitmand
    In Mozarts tijd steken concerten toch iets anders in elkaar. Tijdens een zogenaamde academie krijgen de bezoekers zoiets als een omgevallen muzikale fruitmand voorgeschoteld. Veel variatie en alles zoveel mogelijk gericht op het etaleren van de vele kwaliteiten van de concertgever. Soms zelfs in de vorm van een marathon.

    Wolfgang Amadeus Mozart ontvangt de Weense muziekliefhebbers op 23 maart 1783 en zijn academie is niets anders dan één grote publiciteitsstunt. De zaal wordt getrakteerd op Mozart de componist, Mozart de pianist, Mozart de improvisator en Mozart de orkestleider. En dat aan de hand van composities uit de Salzburgse periode (tot 1781), werken die daarna zijn ontstaan in de Donaumetropool, en vrije fantasie.

    Overduidelijke liefde
    Voor het Belgische label Ricercar reconstrueren het Millennium Orchestra en zijn dirigent Leonardo García Alarcón dit legendarische concert tot in het kleinste detail met een overduidelijke liefde voor de geniale muziek en voegen er als bonus ook nog eens twee beroemde (na 1783 gecomponeerde) ouvertures aan toe.

    Aan het hoofd van het uitgebreide programma staat het eerste deel van de Haffnersymfonie. Wat een pittige vertolking. Het blijkt de opmaat voor zeven kwartier fris van de lever musiceren. Het orkest toont zich ook van zijn beste kant in het begeleiden van het tintelende spel van Sebastian Wienand op fortepiano. Wat een energie en drive worden hier gepresenteerd door solist en orkestleden.

    Moeiteloos
    Van het Pianoconcert nr. 13 in C, KV 415 kan ik zo gauw geen concurrerende uitvoering bedenken. Het koppel Wienand en Alarcón ontstijgt moeiteloos de legendarische prestaties van Malcolm Bilson en Sir John Eliot Gardiner (Universal Music) van enkele decennia geleden. En dat wil best iets zeggen. Heerlijk ook zoals de pianist de mogelijkheden tot improvisatie oppakt.

    Een niet minder stralend aandeel aan dit recital heeft tenslotte de sopraan Jodie Devos, een Mozartsopraan naar mijn hart. De aria's uit de opera's Lucio Silla en Idomeneo en het rondo Mia speranza adorata KV 416: ze zijn om te zoenen.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Jodie Devos, Sebastian Wienand, Millennium Orchestra en Leonardo García Alarcón - Mozart: The Viennese Concert 23 March 1783

    Uitgelichte video

    Afbeelding

    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant