article
1.6327765
RECENSIE - Onder de royalty van weleer is met name 'koning Blauwbaard' Hendrik VIII van Engeland bekend als componist. Hij schreef tussen het onthoofden door, onder andere, het bekende lied Greensleeves. Maar in Wenen kende ruim een eeuw later ook de Habsburgse keizer Leopold I (1640-1705) de fijne kneepjes van het schrijven van aansprekende muziek.
Klassiek: Een muzikale keizer in mineurstemming
RECENSIE - Onder de royalty van weleer is met name 'koning Blauwbaard' Hendrik VIII van Engeland bekend als componist. Hij schreef tussen het onthoofden door, onder andere, het bekende lied Greensleeves. Maar in Wenen kende ruim een eeuw later ook de Habsburgse keizer Leopold I (1640-1705) de fijne kneepjes van het schrijven van aansprekende muziek.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-een-muzikale-keizer-in-mineurstemming-1.6327765
2016-09-03T07:00:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6327770.1472729942!image/image-6327770.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Een muzikale keizer in mineurstemming

Klassiek: Een muzikale keizer in mineurstemming

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    RECENSIE - Onder de royalty van weleer is met name 'koning Blauwbaard' Hendrik VIII van Engeland bekend als componist. Hij schreef tussen het onthoofden door, onder andere, het bekende lied Greensleeves. Maar in Wenen kende ruim een eeuw later ook de Habsburgse keizer Leopold I (1640-1705) de fijne kneepjes van het schrijven van aansprekende muziek.

    Op Audite horen we een keuze uit Leopolds geestelijke werken, waaronder composities, geïnspireerd door het vroege overlijden van twee echtgenotes. Mineurstemming alom dus en droefheid tot in de diepste poriën.

    Maar uitgerekend in de plechtige Missa pro Defunctis, de mis voor de overledenen, ontwikkelt de muziek zich ook in majeurklanken. Bijvoorbeeld in de bijna opgewekte laatste Kyrie-aanroepingen. Of in het hoopvolle, heel devoot eindigende Lux aeterna ('Het eeuwige licht'). Deze mis kent overigens geen Dies irae, offertorium en Libera me.

    Homofoon
    Ook in de overige opgenomen stukken, bijvoorbeeld het Stabat Mater (over de treurende moeder Maria bij het kruis van haar zoon Jezus Christus) en het motet voor het feest van de Zeven Smarten van Maria, wisselen koor- , ensemble- en solozang elkaar vooral af in homofone zettingen. Maar in het korte 'amen' van het Stabat Mater maken de stemmen zich los van elkaar.

    Nuchter
    Dirigent Johannes Strobl tekent met het Zwitserse vocaal ensemble Cappella Murensis voor stijlvolle, naar mijn mening iets te nuchtere vertolkingen. Onder de leden van het ensemble vinden we trouwens bekende solisten zoals de sopranen Ulrike Hofbauer en Monika Mauch en de tenor Hans Jörg Mammel. De spelers van Les Cornets Noirs zorgen voor een adequate, keurig meeademende ondersteuning op cornetten, gamba's en trombones.

    Bijbelboek
    Het langste stuk (bijna een half uur) op deze voortreffelijk klinkende super audio cd is de compositie die de treurende Leopold I schreef na het overlijden (1676) van zijn 22-jarige tweede vrouw Claudia Felicitas, aartshertogin uit de Innsbruckse tak van de Habsburgers en kleindochter van de Medicis uit Florence.

    Hier wordt wat afgeklaagd op drie teksten (Lectiones) uit het Bijbelboek Job. Maar wel op de meest welluidende muziek!

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Cappella Murensis en Les Cornets Noirs - Paradisi Gloria, Sacred music by Emperor Leopold I

    Hier wordt wat afgeklaagd op drie teksten (Lectiones) uit het Bijbelboek Job. Maar wel op de meest welluidende muziek!


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant