article
1.6154544
RECENSIE - Dat bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers prima liedvertolkers zijn, wisten we al van hun eerdere cd voor het label Challenge Classics. Hun nieuwe release Alle Lust will Ewigkeit gaat nog een stap verder: in de grotendeels onbekende muziek van de Duits-Nederlandse componist Julius Röntgen (Leipzig 1855-Utrecht 1932) horen we liedkunst op het hoogste niveau.
Klassiek: Liedkunst op het hoogste niveau
RECENSIE - Dat bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers prima liedvertolkers zijn, wisten we al van hun eerdere cd voor het label Challenge Classics. Hun nieuwe release Alle Lust will Ewigkeit gaat nog een stap verder: in de grotendeels onbekende muziek van de Duits-Nederlandse componist Julius Röntgen (Leipzig 1855-Utrecht 1932) horen we liedkunst op het hoogste niveau.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-liedkunst-op-het-hoogste-niveau-1.6154544
2016-07-02T07:16:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6154547.1467290351!image/image-6154547.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Liedkunst op het hoogste niveau

Klassiek: Liedkunst op het hoogste niveau

Foto's
1
Reacties
Reageer
    RECENSIE - Dat bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers prima liedvertolkers zijn, wisten we al van hun eerdere cd voor het label Challenge Classics. Hun nieuwe release Alle Lust will Ewigkeit gaat nog een stap verder: in de grotendeels onbekende muziek van de Duits-Nederlandse componist Julius Röntgen (Leipzig 1855-Utrecht 1932) horen we liedkunst op het hoogste niveau.

    Cultuurgoed
    De keuze van juist deze muziek is belangwekkend omdat hiermee weer een nieuwe stap wordt gezet in het verkennen van ons eigen muzikale cultuurgoed. Muuse en Van Weers trakteren op de nodige verrassingen en bieden een brede waaier aan zangrepertoire. Van de deels bespiegelende, deels speelse Amoreuse Liedekens in Middelnederlands uit 1889 tot de betoverende Chinesische Lieder uit 1916. Conclusie: in het schrijven van liederen doet Röntgen niet of nauwelijks onder voor zijn (laat)romantische collega's uit de rest van Europa.

    Verdieping
    Bariton en pianiste voelen elkaar haarfijn aan en vormen een perfecte eenheid. Van Weers zorgt keer op keer voor een uitgekiende, sfeerrijke omkadering die Muuse alle ruimte biedt intens de verdieping op te zoeken. Zijn articulatie en dictie zijn superieur maar staan spontaniteit niet in de weg. Ieder lied wordt als een parelend kleinood gepresenteerd.

    Ironie
    Ook met de programmaopbouw met teksten van Goethe, Nietzsche, Bethge en Morgenstern is niets mis. De afwisseling in dramatiek, lyriek, ironie én humor werkt adembenemend en voert na een klein uur tot een indrukwekkende finale: Charon, a Modern Greek Ballad uit 1911 op tekst van Trevelyan, een zwager van de componist.

    Dodenrivier
    Hier hoor je Röntgen in al zijn grootheid. Heel intens, wanneer de mythische schipper op de dodenrivier zelf aan het woord is. Dit langere lied werd voltooid korte tijd na het overlijden van Gustav Mahler.
    Al luisterend naar dit recital, ga je vanzelf op een vervolg hopen. Robbert , Micha en Challenge: please, go for it!

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Robbert Muuse en Micha van Weers - Alle Lust will Ewigkeit

    Muuse en Van Weers trakteren op de nodige verrassingen en bieden een brede waaier aan zangrepertoire. Van de deels bespiegelende, deels speelse Amoreuse Liedekens in Middelnederlands uit 1889 tot de betoverende Chinesische Lieder uit 1916.


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant