article
1.6235119
RECENSIE - Twee jaar geleden stonden Rosanne van Sandwijk en Kristian Bezuidenhout tijdens de 120e (!) tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw op de podia van de Nijmeegse Vereeniging en het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. Ze presenteerden daar een aantrekkelijk samengestelde Mozart Akademie, zeg maar een 'All Amadeus' programma.
Klassiek: Mozart live in optima forma
RECENSIE - Twee jaar geleden stonden Rosanne van Sandwijk en Kristian Bezuidenhout tijdens de 120e (!) tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw op de podia van de Nijmeegse Vereeniging en het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. Ze presenteerden daar een aantrekkelijk samengestelde Mozart Akademie, zeg maar een 'All Amadeus' programma.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-mozart-live-in-optima-forma-1.6235119
2016-08-03T07:30:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6235127.1470071280!image/image-6235127.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Mozart live in optima forma

Klassiek: Mozart live in optima forma

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    RECENSIE - Twee jaar geleden stonden Rosanne van Sandwijk en Kristian Bezuidenhout tijdens de 120e (!) tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw op de podia van de Nijmeegse Vereeniging en het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. Ze presenteerden daar een aantrekkelijk samengestelde Mozart Akademie, zeg maar een 'All Amadeus' programma.

    Briljant
    De fortepianospeler dirigeerde niet alleen de ouverture Lucio Silla KV 135 en de Linzersymfonie KV 425 maar soleerde ook in twee pianoconcerten. De mezzosopraan - eind van dit jaar in Amsterdam te horen in Wagners Parsifal en in maart 2017 te gast bij Het Gelders Orkest - voegde zich na de pauze bij hem voor de grote briljante concertaria Ch'io mi scordi di te KV 505 en de melancholieke toegift Abendempfindung KV 523. Via de webwinkel van het orkest is daarvan nu een album verkrijgbaar dat Mozarts muziek live in optima forma presenteert.

    Visie
    Zoals altijd speelt het orkest vol passie. Het laat door zijn eigenwijze, historisch getrouwe vertolking de luisteraar in de waan dat de inkt van de muziek nog maar net is opgedroogd. Dit levert twee heerlijke cd's op. Ik val allereerst voor de gekozen, totaal verschillende concerten - het Pianoconcert nr. 13 in F KV 413 en het Pianoconcert nr. 22 in Es KV 482. Bezuidenhout articuleert en fraseert dat het een lieve lust is. Zijn spel biedt een hoogst persoonlijke visie met tal van verrassende momenten. Deze overbekende muziek, die al door zo vele toetsenisten is vertolkt, fleurt er op treffende wijze van op. Prachtig teamwork ook.

    Kers op de pudding
    Grandeur straalt uit de openingsmaten van de Linzersymfonie. Bezuidenhout laat, ook wat transparantie en gedrevenheid betreft, geen kans onbenut. De spanning van de live opname doet de rest. Als kers op de pudding fungeert de vertolking van de concertaria door Rosanne van Sandwijk. Hier raken mezzosopraan, fortepianist en orkest de muziek werkelijk in het hart. Mooi zoals de lichte lyrische stem hier versmelt met het inlevende spel van de begeleiders.

    Echte kompaan
    Dat er af en toe een hoestje opklinkt bij het Amsterdamse publiek deert me niet. Mijn favoriete opname met de legendarische Elly Ameling, Dalton Baldwin en het English Chamber Orchestra onder Edo de Waart heeft er een echte kompaan bij gekregen.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Rosanne van Sandwijk, Kristian Bezuidenhout, Orkest van de Achttiende Eeuw

    Rosanne van Sandwijk, Kristian Bezuidenhout, Orkest van de Achttiende Eeuw - Mozart, Concertaria KV 505, Pianoconcerten KV 413 en 482 etc.


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant