article
1.6183546
RECENSIE - Dat de viool spelende Johann Ernst vorst van Saksen-Weimar (1696 - 1715) met succes als componist actief is geweest, weten we al via de bewerkingen van zijn vioolconcerten door de grote Bach. Johann Sebastian arrangeert ze voor klavecimbel (BWV 592a, 982 en 987) en orgel.
Klassiek: Muzikale erfenis van een prins
RECENSIE - Dat de viool spelende Johann Ernst vorst van Saksen-Weimar (1696 - 1715) met succes als componist actief is geweest, weten we al via de bewerkingen van zijn vioolconcerten door de grote Bach. Johann Sebastian arrangeert ze voor klavecimbel (BWV 592a, 982 en 987) en orgel.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-muzikale-erfenis-van-een-prins-1.6183546
2016-07-13T07:47:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6183551.1468235898!image/image-6183551.jpg
Gelderland,Klassieke muziek,Maarten-Jan Dongelmans,recensie
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Muzikale erfenis van een prins

Klassiek: Muzikale erfenis van een prins

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Anne Schumann, Sebastian Knebel en Ensemble Fürsten-Musik - Johann Ernst Prinz
      Fotograaf
    RECENSIE - Dat de viool spelende Johann Ernst vorst van Saksen-Weimar (1696 - 1715) met succes als componist actief is geweest, weten we al via de bewerkingen van zijn vioolconcerten door de grote Bach. Johann Sebastian arrangeert ze voor klavecimbel (BWV 592a, 982 en 987) en orgel.

    Ziek
    De prins en de elf jaar oudere Bach zijn overigens vrienden van elkaar. Laatstgenoemde componist (tot 1717 kapelmeester in Weimar) doet de destijds al zieke vorst in 1714 een uitvoering van de cantate Ich hätte viel Bekümmernis BWV 21 cadeau. Het is de laatste keer dat Johann Ernst in de slotkapel een kerkdienst bijwoont.

    Ook de beroemde tijdgenoot George Philipp Telemann bemoeit zich met de vorstelijke muziek uit Weimar. Hij maakt zes concerten (opus 1) van Johann Ernst gereed voor publicatie.

    Tiener
    Dankzij Ensemble Fürsten-Musik kunnen we de originele vioolconcerten horen. En hoe. Soliste Anne Schumann ('Prima inter pares' volgens het cd-boekje) en haar acht à negen begeleiders schotelen ons een achttal voor, fris en sprankelend. Ze 'ruiken' naar Vivaldi maar dan wel met een vleug jeugdig elan en regelmatig uitgewerkt in diverse, soms superkorte dansvormen.

    Schumann en het ensemble (met Sebastian Knebel als continuospeler) grijpen alle kansen en weten hoe ze authentiek en vooral inlevend te werk moeten gaan. Ook in de rustiger sfeer van de middendelen. Een mooie introductie is het gevoelige Largo uit het Concerto in a, opus 1. Wat een weemoed spreidt de componerende tiener hier trouwens ten toon!

    Kenners
    Klavecinist Sebastian Knebel speelt de drie Bachbewerkingen op aanstekelijke wijze, met een prettige drive en soepel articulerend.

    Conclusie: het avontuurlijke label CPO uit Duitsland zorgt wederom voor een repertoireaanwinst. Kenners verwachten niet anders. Al jaren.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Anne Schumann, Sebastian Knebel en Ensemble Fürsten-Musik - Johann Ernst Prinz

    Soliste Anne Schumann ('Prima inter pares' volgens het cd-boekje) en haar acht à negen begeleiders schotelen ons een achttal vioolconcerten voor, fris en sprankelend


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant