article
1.6111105
RECENSIE - Met Beethovens Missa Solemnis heb ik altijd een haat/liefde verhouding gehad. Mooi maar lastig en bijna nooit tot volle tevredenheid uitgevoerd. Live noch op geluidsdragers.
Klassiek: Ontroering in magistrale uitvoering
RECENSIE - Met Beethovens Missa Solemnis heb ik altijd een haat/liefde verhouding gehad. Mooi maar lastig en bijna nooit tot volle tevredenheid uitgevoerd. Live noch op geluidsdragers.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-ontroering-in-magistrale-uitvoering-1.6111105
2016-06-18T07:47:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6111108.1466000860!image/image-6111108.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Ontroering in magistrale uitvoering

Klassiek: Ontroering in magistrale uitvoering

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Solisten, Arnold Schoenberg Chor, Concentus Musicus Wien en Nikolaus Harnoncourt - Beethoven, Missa Solemnis.
      Fotograaf
    RECENSIE - Met Beethovens Missa Solemnis heb ik altijd een haat/liefde verhouding gehad. Mooi maar lastig en bijna nooit tot volle tevredenheid uitgevoerd. Live noch op geluidsdragers.

    Er zijn zelfs topdirigenten de mist in gegaan met Beethovens grootste kerkmuzikale opus. Zoals Karl Böhm die op DG te langzaam dirigeert, terwijl de opnamekwaliteit ook niet alles is.

    Testament
    Maar tijdens het beluisteren van deze nieuwe Sony-opname ben ik voor de bijl gegaan. Dit is een Missa Solemnis om te koesteren en intens van te genieten. Volop ontroering, aangestuurd in een magistrale uitvoering. Voorbij alle technische problemen.

    De registratie vond plaats tijdens de laatste concerten in Graz (afgelopen zomer) van de daarna met openbare optredens gestopte maestro Nikolaus Harnoncourt. De inmiddels overleden dirigent zag deze uitvoering graag uitgebracht als de laatste cd uit zijn lange muzikale loopbaan en Sony heeft die wens gehonoreerd.

    Samen met de recente release van twee Beethovensymfonieën (eerder hier besproken) vormt de postume uitgave dan ook Harnoncourts klinkende testament.

    Intense devotie
    Wat de nieuwe schijf zo bijzonder maakt? Het Arnold Schoenberg Chor, de solisten en het orkest Concentus Musicus Wien bieden onder inspiratie van de meester een verfrissende visie die uitmunt in intense devotie. Neem nou het vocale kwartet: sopraan Laura Aikin, mezzosopraan Bernarda Fink, tenor Johannes Chum en bas Ruben Drole beseffen dat ze niet met opera of theater maar met liturgie bezig zijn. Dat maakt hun bijdragen in het Sanctus, Benedictus en vooral in het Credo zeer indrukwekkend.

    Over die geloofsbelijdenis gesproken: het middendeel Et incarnatus est en het aansluitende Crucifixus klinken ongekend aangrijpend. 

    Grandeur
    Bij koor en orkest overheerst allereerst transparantie. Ook tekstuele betrokkenheid staat hoog in het vaandel. Lof tevens voor de energieke inbreng van het koper. Dit vergroot de grandeur en dramatiek op niet onaanzienlijke wijze.

    De recente uitgave van de Missa Solemnis met Bernard Haitink op de bok (BR Klassik) komt in vergelijking meer gepolijst over maar die aanpak leidt soms tot saaiheid.

    Saai is Harnoncourt echter nooit. Zelfs in zijn laatste opname weet hij je nog bij de keel te grijpen. Maestro, dankjewel!

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Solisten, Arnold Schoenberg Chor, Concentus Musicus Wien en Nikolaus Harnoncourt - Beethoven, Missa

    Maar tijdens het beluisteren van deze nieuwe Sony opname ben ik voor de bijl gegaan. Dit is een Missa Solemnis om te koesteren en intens van te genieten. Volop ontroering, aangestuurd in een magistrale uitvoering. Voorbij alle technische problemen.


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant