article
1.6381133
RECENSIE - Negen jaar vóór de Parijse première in 1842 kwam Rossini's Stabat Mater al in Madrid tot klinken. Maar de componist ontbrak het toen aan tijd om het werk zelf te voltooien. Van de dertien delen kreeg hij er slechts zes af. Gelukkig was daar zijn repetitor Giovanni Tadolini (1789-1872). Hij hielp de meester met zeven delen uit de brand.
Klassiek: Rossini's Stabat Mater in zijn oerversie
RECENSIE - Negen jaar vóór de Parijse première in 1842 kwam Rossini's Stabat Mater al in Madrid tot klinken. Maar de componist ontbrak het toen aan tijd om het werk zelf te voltooien. Van de dertien delen kreeg hij er slechts zes af. Gelukkig was daar zijn repetitor Giovanni Tadolini (1789-1872). Hij hielp de meester met zeven delen uit de brand.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-rossini-s-stabat-mater-in-zijn-oerversie-1.6381133
2016-09-14T07:56:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6381153.1473693929!image/image-6381153.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Rossini's Stabat Mater in zijn oerversie

Klassiek: Rossini's Stabat Mater in zijn oerversie

Foto's
1
Reacties
Reageer
    RECENSIE - Negen jaar vóór de Parijse première in 1842 kwam Rossini's Stabat Mater al in Madrid tot klinken. Maar de componist ontbrak het toen aan tijd om het werk zelf te voltooien. Van de dertien delen kreeg hij er slechts zes af. Gelukkig was daar zijn repetitor Giovanni Tadolini (1789-1872). Hij hielp de meester met zeven delen uit de brand.

    Bizar
    Het is deze oorspronkelijke versie die Naxos nu voor het eerst op cd presenteert. Met dank aan dirigent Antonio Fogliani (1976). Die orkestreerde de slechts in pianopartij overgeleverde aanvullingen van Tadolini speciaal voor het XXIIIe Rossini in Wildbad Festival, al weer vijf jaar geleden.

    Ik vond het een bizarre maar tegelijkertijd kostelijke luisterervaring. Na het openingsdeel van Rossini krijg je meteen zes aria's en ensembles van Tadolini voorgeschoteld alvorens we ons met het kwartet Sancta Mater weer op vertrouwd terrein mogen begeven.

    Redder in nood
    Schitterende muziek hoor, die stukken van Rossini's redder in nood. Maar de allure en statuur van de naderhand gecomponeerde vervangende delen hebben zij niet, hoe melodieus het ook allemaal klinkt. Van de andere kant: in de 1833-versie staan ze de andere zangnummers ook niet in de weg.
    De grootste verrassing? Het gewijzigde slot: een knappe fuga van Tadolini die echt niet onderdoet voor Rossini's magistrale afsluiting uit 1842.
    We krijgen het allemaal voorgeschoteld in prima live uitvoeringen. Voor de vier solisten Majella Cullagh, sopraan, Marianna Pizzolato, mezzosopraan, José Luis Sola, tenor, en Mirco Palazzi, bas, ook niets dan lof. Al is de hoogte van de eerstgenoemde in de tracks 6 en 11 niet echt ontspannen.

    Ook aan Giovanna d'Arco, Rossini's cantate voor mezzosopraan en piano uit 1832, is het nodige gesleuteld. Dit keer door Marco Taralli (1967). Zijn orkestratie mag er wezen.

    Gewicht
    Tarelli's instrumentatie geeft dit stuk over Jeanne d'Arc en haar band met ouders en vaderland meer inhoud en gewicht. Voeg daarbij de schitterende, soevereine vertolking door Marianna Pizzolato en het moge duidelijk zijn dat ook deze wereldpremière alle belangstelling van de liefhebbers van het Italiaanse belcanto verdient.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Rossini's Stabat Mater


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant