article
1.6239956
RECENSIE - Hoe ernstig wil je het hebben? In zijn Vier ernste Gesänge uit 1896 gaat Johannes Brahms (1833-1897) best ver. Dood, vergankelijkheid, opstandigheid, berusting: het komt allemaal wel binnen in deze uitvoering. Bariton Matthias Goerne klinkt donkerder dan naaste concurrent Dietrich Fischer-Dieskau, dramatischer ook en tegelijkertijd minder berekenend. Hier is een zanger aan het woord die de diepte opzoekt en ons Brahms' emotionele betogen op natuurlijke wijze voorschotelt, zonder de luisteraar met het vingertje te willen beleren.
Klassiek: Zanger zoekt de diepte op
RECENSIE - Hoe ernstig wil je het hebben? In zijn Vier ernste Gesänge uit 1896 gaat Johannes Brahms (1833-1897) best ver. Dood, vergankelijkheid, opstandigheid, berusting: het komt allemaal wel binnen in deze uitvoering. Bariton Matthias Goerne klinkt donkerder dan naaste concurrent Dietrich Fischer-Dieskau, dramatischer ook en tegelijkertijd minder berekenend. Hier is een zanger aan het woord die de diepte opzoekt en ons Brahms' emotionele betogen op natuurlijke wijze voorschotelt, zonder de luisteraar met het vingertje te willen beleren.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/klassiek-zanger-zoekt-de-diepte-op-1.6239956
2016-08-06T05:46:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6239977.1470232996!image/image-6239977.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Klassiek: Zanger zoekt de diepte op

Klassiek: Zanger zoekt de diepte op

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    RECENSIE - Hoe ernstig wil je het hebben? In zijn Vier ernste Gesänge uit 1896 gaat Johannes Brahms (1833-1897) best ver. Dood, vergankelijkheid, opstandigheid, berusting: het komt allemaal wel binnen in deze uitvoering. Bariton Matthias Goerne klinkt donkerder dan naaste concurrent Dietrich Fischer-Dieskau, dramatischer ook en tegelijkertijd minder berekenend. Hier is een zanger aan het woord die de diepte opzoekt en ons Brahms' emotionele betogen op natuurlijke wijze voorschotelt, zonder de luisteraar met het vingertje te willen beleren.

    Fenomenaal
    Goerne weet ook de dwingende inhoud van het laatste, uiteindelijk zeer hoopvolle gezang Wenn ich mit Menschen- und mit Engelszungen (waarvan de tekst vaak tijdens kerkelijke huwelijkssluitingen wordt gebruikt) optimaal voor het voetlicht te brengen. Zijn imposante stemgeluid komt in brede frases uit de boxen, ondersteund door de fenomenale begeleiding van Christoph Eschenbach. De pianist verstaat de kunst om telkens weer voor extra impulsen te zorgen. Soms trekt hij daarbij schijnbaar zijn eigen pad. Als hij, wanneer Goerne even zwijgt, de kans krijgt, voert Eschenbach de expressie nog een tandje op. Adembenemend.

    In mineur
    Aantrekkelijk is deze cd van Harmonia Mundi ook door de in de zomer van 1864 gecomponeerde Lieder und Gesänge opus 32, op teksten van Karl August graaf Von Platen en Georg Friedrich Daumer. Opnieuw klinkt de muziek in mineur, perfect aansluitend bij de melancholieke, soms zelfs bitter sarcastische gevoelens van de teleurgestelde ik-figuur. De sfeer sluit duidelijk aan bij Schuberts Winterreise. Het grillige verloop van de vocale lijnen, de veeleisende pianopartij: voor dit klasse duo is het gefundenes Fressen.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Klassiek: Zanger zoekt de diepte op


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant