article
1.6635350
RECENSIE - Om de zoveel tijd zijn er van die releases waar je helemaal van ondersteboven raakt. Dit is er één van.
Ondersteboven van expressie en emotie uit Versailles
RECENSIE - Om de zoveel tijd zijn er van die releases waar je helemaal van ondersteboven raakt. Dit is er één van.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/ondersteboven-van-expressie-en-emotie-uit-versailles-1.6635350
2016-11-12T08:23:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6635380.1478875547!image/image-6635380.jpg
Klassieke muziek,Maarten-Jan Dongelmans,recensie
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Ondersteboven van expressie en emotie uit Versailles

Ondersteboven van expressie en emotie uit Versailles

Videos
1
Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Le Concert Spirituel, Hervé Niquet Cherubini en Plantade, Requiems pour Louis XVI & Marie-Antoinnette.
      Fotograaf
    RECENSIE - Om de zoveel tijd zijn er van die releases waar je helemaal van ondersteboven raakt. Dit is er één van.
    Hervé Niquet en zijn Concert Spirituel zorgen in beide requiems voor kippenvel

    Nagedachtenis
    Het label Alpha presenteert vanuit de slotkapel van Versailles twee Dodenmissen. Eentje voor Lodewijk XVI van Frankrijk en eentje voor zijn echtgenote Marie-Antoinette, beiden onthoofd tijdens de Franse Revolutie in 1793.

    Het requiem voor de koning is van Luigi Cherubini en behoorlijk bekend. De grote verrassing vormt echter de Messe de requiem à grand orchestre van Charles-Henri Plantade (1764-1839), die in 1823 (dertig jaar na haar executie) is uitgevoerd ter nagedachtenis aan de tragische koningin.

    Gongslag
    Wat een magnifiek werk. Plantade schrijft geen solisten voor maar werkt met een koor met een tweestemmige tenorpartij, een baspartij en een enkele sopraanlijn. Daarmee knoopt hij aan bij de grote motetten van illustere voorgangers als Lully en Rameau.

    De Messe de requiem opent in mineur met een onrustige chromatiek. Het koor zet na de beklemmende gongslag in. Sterke troeven speelt de componist uit in de intieme graduale en het 'proza', de sequens Dies irae.

    Immens
    In laatstgenoemd deel tilt Plantade de muziek de negentiende eeuw binnen. We horen de revolutiemuziek van Gossec en Méhul maar ook echo's van de destijds immens populaire maestro Rossini. Heel verrassend om midden in het stormachtige Sanctus ineens met een gregoriaansachtig fragment te worden geconfronteerd. Dit Benedictus is overigens niet in het tekstboekje afgedrukt.

    Balsem
    En het houdt niet op: in het Pie Jesu zet de componist een klaaglijke, zeurende hoornpartij in die na al die jaren nog steeds verrassend onconventioneel klinkt. Het Agnus Dei komt na dit 'misthoornsignaal' als een troostende balsem over.

    Hervé Niquet en zijn Concert Spirituel zorgen in beide requiems voor kippenvel. Koor en orkest laten horen dat deze muziek hen op het lijf is geschreven. Wat een expressie en emotie!

    Voor wat betreft de uitspraak van het Latijn is het voor sommigen misschien even wennen. De zangers wisselen de Latijnse 'oe' in voor de Franse u. Maar mooi dat het is!

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Le Concert Spirituel, Hervé Niquet Cherubini en Plantade, Requiems pour Louis XVI & Marie-Antoinnette

    Heel verrassend om midden in het stormachtige Sanctus ineens met een gregoriaansachtig fragment te worden geconfronteerd.

    Uitgelichte video

    Afbeelding

    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant