article
1.6687703
RECENSIE - Waarom zou je het beste van twee werelden niet met elkaar verenigen? Een puik barokensemble met twee zangeressen die met beide benen in de hedendaagse operacultuur staan: samen tekenen ze voor een opmerkelijke uitvoering van het beroemde Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Dat de artiesten zich onderscheiden wil best iets zeggen. De markt is immers vergeven van uitvoeringen van dit stuk die de moeite waard zijn. In de authentieke en de romantische hoek.
Optimaal teamwork met een vleugje glamour
RECENSIE - Waarom zou je het beste van twee werelden niet met elkaar verenigen? Een puik barokensemble met twee zangeressen die met beide benen in de hedendaagse operacultuur staan: samen tekenen ze voor een opmerkelijke uitvoering van het beroemde Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Dat de artiesten zich onderscheiden wil best iets zeggen. De markt is immers vergeven van uitvoeringen van dit stuk die de moeite waard zijn. In de authentieke en de romantische hoek.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/optimaal-teamwork-met-een-vleugje-glamour-1.6687703
2016-11-30T08:30:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6687713.1480338913!image/image-6687713.jpg
Klassieke muziek,Maarten-Jan Dongelmans,recensie
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Optimaal teamwork met een vleugje glamour

Optimaal teamwork met een vleugje glamour

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Sonya Yoncheva, Karine Deshayes en Ensemble Amarillis - Pergolesi, Stabat Mater
      Fotograaf
    RECENSIE - Waarom zou je het beste van twee werelden niet met elkaar verenigen? Een puik barokensemble met twee zangeressen die met beide benen in de hedendaagse operacultuur staan: samen tekenen ze voor een opmerkelijke uitvoering van het beroemde Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Dat de artiesten zich onderscheiden wil best iets zeggen. De markt is immers vergeven van uitvoeringen van dit stuk die de moeite waard zijn. In de authentieke en de romantische hoek.

    Bruggenbouwer
    Sony positioneert zich met deze opname als bruggenbouwer en dat werkt. Je kunt het eigenlijk een beetje vergelijken met die oude Archiv release waarin de sopraan Mirella Freni en de mezzosopraan Teresa Berganza de solo's voor hun rekening nemen. Alleen is de authentieke component bij Sony veel nadrukkelijker aanwezig.

    Religieuze verdieping
    Wat bij de nieuwe live opname van afgelopen juni zeker opvalt, is het hechte teamwork. Sopraan Sonya Yoncheva en mezzosopraan Karine Deshayes voorzien dit van een vleugje glamour en dat doet het heel goed. Zeker in combinatie met het lik op stuk spel van het Ensemble Amarillis. Het levert een prettig balanceren op de scheidslijn van religieuze verdieping en theatrale emotie op. Heel barok dus.

    Opwinding
    Soms krijg je tijdens dit enerverende musiceren zelfs behoorlijk wat opwinding voorgeschoteld. Bijvoorbeeld in het temperamentvolle duet Fac ut ardeat cor meum. Heerlijk. Het aansluitende deel klinkt dan als weer als aangenaam rustpunt. Om even bij te komen.

    Cooling down
    Fijn ook dat het Stabat Mater aangevuld wordt met twee instrumentale werken van Francesco Mancini (Sonate nr. 14 in g) en Francesco Durante (Concerto grosso nr. 4. in f). Daarin bespeelt Héloïse Gaillard als soliste de blokfluit. Een mooie cooling down hoor.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Sonya Yoncheva, Karine Deshayes en Ensemble Amarillis - Pergolesi, Stabat Mater


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant