article
1.6622842
RECENSIE - Al meer dan anderhalve eeuw gebruiken concertpianisten transcripties (bewerkingen van concerten of opera's) om een stijlvolle opening of virtuoze afsluiting voor hun recitals paraat te hebben. Mariam Batsashvili (1993) doet op deze fraai opgenomen Cobra-opname (gemaakt in Eindhoven in april dit jaar) een greep uit de zogenaamde Early Transcriptions.
Transcripties zijn een feest bij Batsashvili
RECENSIE - Al meer dan anderhalve eeuw gebruiken concertpianisten transcripties (bewerkingen van concerten of opera's) om een stijlvolle opening of virtuoze afsluiting voor hun recitals paraat te hebben. Mariam Batsashvili (1993) doet op deze fraai opgenomen Cobra-opname (gemaakt in Eindhoven in april dit jaar) een greep uit de zogenaamde Early Transcriptions.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/luister-mee/transcripties-zijn-een-feest-bij-batsashvili-1.6622842
2016-11-09T08:13:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6622845.1478615015!image/image-6622845.jpg
Luister mee
Home / Uit & Thuis / Luister mee / Transcripties zijn een feest bij Batsashvili

Transcripties zijn een feest bij Batsashvili

Foto's
1
Reacties
Reageer
    RECENSIE - Al meer dan anderhalve eeuw gebruiken concertpianisten transcripties (bewerkingen van concerten of opera's) om een stijlvolle opening of virtuoze afsluiting voor hun recitals paraat te hebben. Mariam Batsashvili (1993) doet op deze fraai opgenomen Cobra-opname (gemaakt in Eindhoven in april dit jaar) een greep uit de zogenaamde Early Transcriptions.

    Zeg maar de bewerkingen die romantische meesters van hun barokke en klassieke voorgangers hebben gemaakt. En daarin weet de pianiste van wanten. In 2014 was zij de eerste vrouwelijke winnaar van het beroemde Internationale Liszt Concours in Utrecht, het Mekka voor kampioenen van muziek uit de romantiek.

    Feest
    De jonge Georgische opent haar boeiende exposé echter met de transcriptie die de beroemde Bach in 1713/14 maakte van het Hoboconcert in d van zijn Italiaanse tijdgenoot Marcello. Het luisteren is een feest want Batsashvili weet de barokke klanken op de moderne vleugel in een perfecte helderheid te communiceren. Dat is best knap voor iemand die zich vaak in de pompeuze retoriek van Liszt begeeft.

    Combineren
    Het blijkt een kenmerk van haar pianistiek. Batsashvili weet transparantie en een bepaalde terughoudendheid uitstekend te combineren met helemaal technisch los gaan. Dat laatste doet ze waar nodig in de Sarabande und Chaconne zu dem Singspiel Almira van Händel in de bewerking van Liszt. Nergens wordt het muzikale verhaal echter bedolven onder het heftige passagespel.

    Guitig
    Ook Busoni's geliefde, in 1897 gecomponeerde transcriptie van de Chaconne in d van Bach klinkt evenwichtig en imponerend. Guitig en met een weldadig rubato gaat tenslotte Liszts onvoltooide Fantasie over de Mozartopera's Le nozze di Figaro en Don Giovanni in de gereconstrueerde versie door sterpianist Leslie Howard (1997).

    De eerstgenoemde opera krijgt in het stuk de meeste aandacht. Mariam Batsashvili laat de muziek aan alle kanten tintelen en zingen. Een heerlijke finale kortom. Met de vrolijk opgeleukte aria Non più andrai als uitsmijter.

    Recensent Maarten-Jan Dongelmans is historicus en musicus en schrijft sinds 1983 voor De Gelderlander. Hij interviewde beroemde klassieke sterren zoals de cellist Yo-Yo Ma en de tenor Juan Diego Floréz. Voor zijn jarenlange promotie van de klassieke muziek werd hij op Koningsdag 2015 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

    Mariam Batsashvili - Early Transcriptions


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant