article
1.6690620
Voor Nederland zijn het tulpen en klompen, voor Zwitserland horloges en chocola, voor Zweden blondines en Volvo, voor China pingpong en de Chinese Muur. Elk land heeft zijn geheel eigen USP's. Unique sellingpoints, die fungeren als kapstok voor de identiteit van een land. Die, als ze genoemd worden, iedereen aan dat ene land doen denken. Het is belangrijk voor een land om USP's te hebben; het bepaalt mede het imago.
'n Goed glas: Consternatie over Chileense merlot
Voor Nederland zijn het tulpen en klompen, voor Zwitserland horloges en chocola, voor Zweden blondines en Volvo, voor China pingpong en de Chinese Muur. Elk land heeft zijn geheel eigen USP's. Unique sellingpoints, die fungeren als kapstok voor de identiteit van een land. Die, als ze genoemd worden, iedereen aan dat ene land doen denken. Het is belangrijk voor een land om USP's te hebben; het bepaalt mede het imago.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/n-goed-glas/n-goed-glas-consternatie-over-chileense-merlot-1.6690620
2016-11-29T10:56:05+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.308348.1347069227!image/image-308348.jpg
'n Goed glas
Home / Uit & Thuis / 'n Goed glas / 'n Goed glas: Consternatie over Chileense merlot

'n Goed glas: Consternatie over Chileense merlot

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Foto: ANP
    Voor Nederland zijn het tulpen en klompen, voor Zwitserland horloges en chocola, voor Zweden blondines en Volvo, voor China pingpong en de Chinese Muur. Elk land heeft zijn geheel eigen USP's. Unique sellingpoints, die fungeren als kapstok voor de identiteit van een land. Die, als ze genoemd worden, iedereen aan dat ene land doen denken. Het is belangrijk voor een land om USP's te hebben; het bepaalt mede het imago.

    In de wereld van de wijn is het niet anders. Elk wijnland heeft zijn USP's. In Frankrijk is dat bordeaux en in iets mindere mate bourgogne. In Spanje draagt rioja de nationale vlag, in Portugal is het port. In Italië zijn het barolo en chianti, in Griekenland retsina, de harswijn uit Macedonië.

    In Canada is het ice wine, van druiven die in de winter in diepgevroren toestand worden geoogst vanwege de stroperige nectar die dan geperst wordt. In Duitsland, Oostenrijk en de meeste landen van de Nieuwe Wereld zijn het druivenrassen. Denk aan riesling (Duitsland), grüner veltliner (Oostenrijk), sauvignon blanc (Nieuw-Zeeland), malbec (Argentinië), pinotage (Zuid-Afrika), zinfandel (Californië), tannat (Uruguay) en shiraz (Australië).

    En Chili? Chili had lange tijd de beste merlot ter wereld maar kwam er niet echt voor uit, want het was geen eigen druivenras, geen eigen identiteit. Toen in 1994 een Franse ampelograaf, Jean-Michel Boursiquot, Chileense merlot identificeerde als carmenère, zou je hebben gedacht dat ze in het langgerekte Zuid-Amerikaanse land een gat in de lucht sprongen. Niets was minder waar. Het zorgde voor algehele consternatie: moest men het nieuwe ras omarmen of de zaak in de doofpot stoppen?

    De officiële statistieken suggereren dat het probleem inmiddels is opgelost. Van de 135.000 hectare wijngaard in Chili is 11 procent merlot en 8 procent carmenère. Experts gaan ervan uit dat de helft van alle merlot in Chili nog steeds carmenère is, met een geheel eigen karakter, uniek voor Chili, nergens anders in de wereld na te maken. Eigenlijk is er weinig veranderd en is Chileense merlot nog steeds voornamelijk carmenère? Als ik mijn wijntip proef, zou ik dat zo willen geloven.

    Reageren? redactie.specials@gelderlander.nl


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant