article
1.6393677
De slogan 'Glaasje op? Laat je rijden!' zou voor deze gelegenheid aangepast moeten worden naar 'Glaasje hop! Laat je rijden!'. Ik heb het niet over de taxi, tram of metro maar over de trein. Niet zomaar een trein, Sprinter of Intercity, maar over de Panoramatrein. Een 65 jaar oude locomotief van het type E1200 die Nederland na de oorlog als Marshall-hulp cadeau kreeg van de VS, met twee authentieke bistro-rijtuigen.
'n Goed glas: Proosten op de Panoramatrein
De slogan 'Glaasje op? Laat je rijden!' zou voor deze gelegenheid aangepast moeten worden naar 'Glaasje hop! Laat je rijden!'. Ik heb het niet over de taxi, tram of metro maar over de trein. Niet zomaar een trein, Sprinter of Intercity, maar over de Panoramatrein. Een 65 jaar oude locomotief van het type E1200 die Nederland na de oorlog als Marshall-hulp cadeau kreeg van de VS, met twee authentieke bistro-rijtuigen.
http://www.gelderlander.nl/uit-thuis/n-goed-glas/n-goed-glas-proosten-op-de-panoramatrein-1.6393677
2016-09-15T09:37:11+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.4284001.1432025126!image/image-4284001.jpg
'n Goed glas
Home / Uit & Thuis / 'n Goed glas / 'n Goed glas: Proosten op de Panoramatrein

'n Goed glas: Proosten op de Panoramatrein

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    De slogan 'Glaasje op? Laat je rijden!' zou voor deze gelegenheid aangepast moeten worden naar 'Glaasje hop! Laat je rijden!'. Ik heb het niet over de taxi, tram of metro maar over de trein. Niet zomaar een trein, Sprinter of Intercity, maar over de Panoramatrein. Een 65 jaar oude locomotief van het type E1200 die Nederland na de oorlog als Marshall-hulp cadeau kreeg van de VS, met twee authentieke bistro-rijtuigen.

    Met de Panoramatrein ga je terug in de tijd, want in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kenden talloze internationale treinverbindingen een restauratie. Daarvoor werden in Frankrijk speciale rijtuigen ingericht (Gril Express genaamd) waarvan de NS er in totaal zeven zou overnemen en inzetten op vooral internationale bestemmingen.Twee van die rijtuigen, de nummers 022-9 en 027-8, zijn in Nederland recent aan een tweede leven begonnen.

    Ze werden in 2014 na jaren van minimale inzet in Duitsland volledig gerenoveerd, inclusief de oude parketvloer en de keukens met oorspronkelijke ovens en kookplaat. Zij vormen de werkplek van niemand minder dan Julius Jaspers en zijn team van Julius Bar & Grill.

    Het idee is dat je zorgeloos kunt genieten van een door Jaspers gecreëerd viergangendiner terwijl je bijna drie uur door de Randstad en het Groene Hart toert. Je kunt er zelfs je wekelijkse column voor De Gelderlander schrijven... Opstappen doe je via de rode loper op Amsterdam Centraal, tegenover de historische koninklijke wachtkamer.

    Wijnkaart
    Op de wijnkaart van de panoramatrein trof ik een fantastische wijn aan! De Clos Saint Yves van wijnmaker Florent Baumard uit Savennières in de Loire. Een wijn gemaakt van 100% Chenin Blanc in een florale, aromatisch verfijnde stijl met impressies van abrikoos en citrus, veel fruitvet en een mooie fraîcheur. Zeldzaam lekker. Verkrijgbaar voor ongeveer 20 euro bij De Gouden Ton en via het internet. Alleen al voor die wijn zou ik graag op de Panoramatrein hoppen...

    Iets eenvoudiger - maar niet minder lekker - is Baumard's La Petit Paon, een blend van Chenin Blanc en Chardonnay Musqué (een zeldzame chardonnay variant), mijn wijntip van deze week.


    Wat wil je doen?

    Meld een evenement aan
    Voor online en krant