WAGENINGEN - Het eten van vette vis verbetert het geheugen van ouderen niet. Ook heeft het geen positief effect op hun concentratievermogen en welbevinden. Dat stelt de Wageningse voedingswetenschapper Ondine van de Rest in een proefschrift.
Van de Rest testte het effect van visolie op specifieke hersenfuncties van mensen. Dat was tot dusverre niet gebeurd. De bewering dat visvetzuren goed zijn voor de hersenen is louter gebaseerd op experimenteel onderzoek bij proefdieren.
Van de Rest onderzocht de mogelijk heilzame gevolgen van een dieet rijk aan visvetzuren bij een groep van ruim driehonderd 65-plussers. Gedurende een half jaar kreeg één groep visoliecapsules, corresponderend met tien porties vis per week, een tweede groep slikte het equivalent van twee porties vis, terwijl een derde groep alleen placebo capsules kreeg.
De proefpersonen ondergingen bij het begin en aan het eind van het experiment testen die naast mentaal welbevinden ook andere cognitieve functies als 'aandacht', 'snelheid' en 'geheugen' meten. "Helaas vonden we totaal geen verschil tussen de groepen", zegt de promovenda. Ze geeft toe dat het een 'relatief kortlopende' studie is, "maar er was uiteindelijk zelfs geen begin van een bewijs te vinden dat visolie een positief effect op deze hersenfuncties heeft."
Van de Rests onderzoek zet forse vraagtekens bij beweringen van supplementenfabrikanten dat visliecapsules het geheugen en het concentratievermogen verbeteren. De onderzoeker: "Dat is maar zeer de vraag. Veel sterker is het bewijs dat visvetten een positief effect op hart en vaten hebben."
© Gelderlander 2012, op dit artikel rust copyright.



Sorteer reacties














