Volledig scherm
Blije gezichten bij de start van de proef met de buslijn Aalten-Bocholt in december 2017. © Luuk Stam

Bus van Aalten naar Bocholt rijdt pas in 2020 (of nog later)

AALTEN - De bus tussen de treinstations in Aalten en Bocholt rijdt voorlopig nog niet. Er is een kleine kans dat het 2020 wordt, maar het kan ook heel goed 2021 of zelfs 2022 worden. De vertraging heeft zowel te maken met de ingewikkeldheid van de afspraken als met vernieuwing van het spoor.

De nieuwe buslijn is van december 2017 tot en met april 2018 zeven dagen per week succesvol ingezet. Gemiddeld werden er dagelijks negentig mensen vervoerd, alleen in het weekeinde waren er nauwelijks passagiers. De lijn dicht het gat in de openbaar vervoer-verbindingen: in Aalten kan de trein Winterswijk-Arnhem worden gepakt. Bocholt is per spoor verbonden met Wesel en grote steden in het Ruhrgebied en Düsseldorf.

Steeds uitgesteld

De lijn Bocholt-Wesel wordt geëlektrificeerd, maar de start van die vernieuwing wordt steeds uitgesteld en is nog steeds niet begonnen. Het plan was om de dienstregeling van bus en trein op elkaar af te stemmen.

,,Waarschijnlijk wordt die elektrificatie in 2020 uitgevoerd, maar het kan ook nog 2021 worden”, zegt bedrijfsleider Jens Dörpinghaus van Stadtbus Bocholt, het vervoersbedrijf dat de lijn tussen het Achterhoekse dorp en de Duitse stad uitvoert.

Niet wachten

Op dit moment wordt ook onderzocht of de bussen alsnog kunnen gaan rijden zonder op die nieuwe dienstregeling te wachten. Dat betekent dat de rijtijden weer aangepast moeten worden zodra de elektrische trein tussen Bocholt en Wesel gaat rijden.

Juridisch ingewikkeld

Volgens een woordvoerder van de kreis Borken is ook de grensoverschrijdende afstemming juridisch ingewikkeld en nog niet opgelost. ,,Het zou perfect zijn als alles tegelijk kan worden uitgevoerd, dat de bus gaat rijden als de spoorlijn geëlektrificeerd is. Er is ergernis dat het te lang duurt. Op dit moment is het nog niet bekend of het 2020 of 2021 wordt.”

Aan de Duitse kant heeft Stadtbus Bocholt de concessie voor de bus, aan de Nederlandse kant Arriva. De manier van betalen verschilt ook aan beide zijden van de grens, Duitsland heeft bijvoorbeeld geen ov-chipkaart.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Abrahams vieren halve eeuw jongerencentrum Bredevoort mee
    PREMIUM

    Abrahams vieren halve eeuw jongeren­cen­trum Bredevoort mee

    BREDEVOORT - Attica, I’varca, Chi Chi Club, Eucalypta, de Möllenkoare, het waren slechts enkele van de vele roemruchte namen uit de Achterhoekse jeugdcultuur. Al deze jongerencentra uit de jaren zestig en zeventig zijn aan de tijdgeest bezweken. ’t Centrum in Bredevoort is een van de weinige die de eeuwwisseling heeft overleefd en inmiddels zelfs Abraham heeft gezien. De kracht? ,,Vriendengroepen en iedereen hier kent elkaar.”
  2. Monument met 104.000 stenen herdenkt  omgekomen joden in Achterhoek

    Monument met 104.000 stenen herdenkt omgekomen joden in Achterhoek

    WINTERSWIJK / GENDRINGEN - In zeven Achterhoekse gemeenten is eind januari het monument Levenslicht van kunstenaar Daan Roosegaarde te zien. Dat bestaat uit een cirkel met daarop honderden stenen die met lichtgevende inkt zijn bestreken. Daardoor lichten ze op in het donker, onder invloed van een uv-lamp. Elke steen staat symbool voor één joodse Achterhoeker, die tijdens de Duitse bezetting tussen 1940 en 1945 is afgevoerd en vermoord.

Achterhoek