Volledig scherm
Gejuich op de fanzone bij De IJsselkade. © Theo Kock

1,1 miljoen euro besteed tijdens EK Vrouwen in Doetinchem

DOETINCHEM - In speelstad Doetinchem is tijdens het EK-Vrouwenvoetbal, dat afgelopen zomer in Nederland werd gehouden, ruim 1,1 miljoen euro besteed door bezoekers van buitenaf.

Dit blijkt uit onderzoek dat bureau PriceWaterhouseCoopers (WPC) deed in opdracht van de KNVB. De bestedingen (1.136.626 euro om precies te zijn) zijn gedaan in de gemeente Doetinchem. Daarbij gaat het vooral om hotelovernachtingen, uitgaven voor eten en drinken in de horeca en bestedingen in de winkels in de binnenstad. 

Boven verwachting

,,Een resultaat dat boven verwachting is'', zegt Peter Drenth, wethouder sport van de gemeente Doetinchem, die vooraf schatte dat de horeca ongeveer 250.000 euro aan extra inkomsten mocht verwachten. ,,We hebben als speelstad Doetinchem en de Achterhoek op de kaart gezet en met De Graafschap en De Vijverberg ons visitekaartje afgegeven. Maar daarnaast is het financieel dus ook nog een succes geweest.''

Andere speelsteden

De bestedingen in Doetinchem waren wel lager dan in de twee andere door WPC onderzochte speelsteden Utrecht en Rotterdam. Utrecht trok 38.000 bezoekers, goed voor 3,9 miljoen euro aan bestedingen. Rotterdam - waar werd gespeeld op Het Kasteel - trok 24.000 toeschouwers, maar die waren wel goed voor 2,5 miljoen euro aan bestedingen. De totale opbrengst voor het EK-Vrouwenvoetbal was ruim 22,6 miljoen euro. Totaal bezochten 240.045 mensen de 31 wedstrijden in de zeven speelsteden.  

Doetinchem krijgt een 8,5

De vijf wedstrijden in stadion De Vijverberg (waar ook de door Nederland gewonnen uitverkochte kwartfinale tegen Zweden werd gespeeld) trokken 27.518 bezoekers. 23.697 daarvan waren toeschouwers, de andere bijna 4.000 bezoekers vips, journalisten, mensen met een vrijkaartje en organisatoren. Speelstad Doetinchem kreeg van de bezoekers een gemiddeld cijfer van 8,5.

Fanzones

Uit de cijfers blijkt ook dat de fanzone in Doetinchem - bij eet-en drinkgelegenheid IJsselkade, aan de rand van het stadscentrum - relatief veel populairder was dan de fanzones in de andere onderzochte speelsteden. Gemiddeld bezocht 38 procent van de toeschouwers van alle wedstrijden de fanzone in de speelstad. In Doetinchem was dat 49 procent. Een veel hoger percentage dan Utrecht (31 procent) en Rotterdam (36 procent) haalden. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek