Als het aan de havenbaronnen in Rotterdam ligt, dan komt er zo snel mogelijk een extra spoor door de Achterhoek om de Betuweroute in Twente met Duitsland te verbinden
Volledig scherm
PREMIUM
Als het aan de havenbaronnen in Rotterdam ligt, dan komt er zo snel mogelijk een extra spoor door de Achterhoek om de Betuweroute in Twente met Duitsland te verbinden © Jan Ruland van den Brink

Achterhoek meer eenheid dan ooit door dreiging Noordtak: ‘We geloven niet in dit Rotterdamse sprookje’

DOETINCHEM - De dreiging van de Noordtak dwars door dit gebied is er voor nodig, maar zelden - nee nooit - was de Achterhoek zo’n eenheid als nu. De zeven gemeenten willen de goederentrein niet. Punt. 

24 reacties

  • Mattie Veld

    4 maanden geleden
    Wilhelmus slaap maar lekker verder, we gaan wel overleggen met de mensen zelf.
  • Wilhelmus Liebrand

    4 maanden geleden
    De noordtak is een prima idee, het is veel milieuvriendelijker en goed aangelegd zorgt de lijn ook voor minder overlast voor veel mensen. En het is goed voor de economie en werkgelegenheid. Dan hebben overtollige agrariërs die noodgedwongen moeten stoppen misschien ook nog perspectief.
  • Jan Bulsink

    4 maanden geleden
    Pieter Omtzigt suggereerde om het Twentekanaal door te trekken in plaats van aanleg van de Noordtak. In 2013 werden de kosten van het doortrekken met ongeveer 50 kilometer geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro. Dat woog niet op tegen opbrengsten, die toen tot 2060 op 18% van dit bedrag werd geschat. De Betuwelijn echter kostte 4,7 miljard (prijspeil 2005 excl BTW). Het doortrekken van het Twentekanaal kan wel eens veel rendabeler blijken dan aanleg van de Noordtak door de Achterhoek
  • Johann Janssen

    4 maanden geleden
    De Rona heeft te vroeg gejuicht. goederenvervoer zal namelijk nooit verdwijnen op de IJssellijn ook al zou er een noordtak komen. hiervoor zullen ze een andere oplossing dienen te zoeken. de noordtak is dus niet nodig.
  • Henk Boerman

    4 maanden geleden
    Niemand vindt het leuk wanneer er in zijn/haar directe nabijheid een spoorlijn komt. Maar bedenk: goederenvervoer per spoor is veel milieuvriendelijker dan over de weg. Kijk naar een route die zo min mogelijk mensen direct raakt, maar leg wel deze spoorlijn aan. Het is beter voor het milieu en de economie; ook de economie van de Achterhoek (al is deze indirect). En voor de generaties na ons. Laten we deze discussie voeren op basis van argumenten en niet van sentimenten.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek