Volledig scherm
Het beeldmerk dat Doetinchem op de kaart moet zetten. De eivorm om de letters is niet voor niets: het centrum van Doetinchem wordt ook wel het ei genoemd. © Brand Capital

Binnenstad Doetinchem noemt zich vanaf nu 'LKKR'

DOETINCHEM - De binnenstad van het centrum van Doetinchem vindt zich vanaf nu 'LKKR'. De vier medeklinkers zonder klinkers staan voor lekker, een beeldmerk dat de stad op de kaart moet zetten.

Het beeldmerk moet verwoorden  wat de bezoeker van het Doetinchemse centrum mag verwachten. ,,Een lekker centrum dus’’, zegt Harrie Dechering van het Rotterdamse reclamebureau Brand Capital, dat met inwoners en ondernemers in het Doetinchemse centrum het beeldmerk bedacht.

LKKR komt voort uit 'aanvalsplan binnenstad'. Verschillende werkgroepen zetten sinds twee jaar projecten op om het Doetinchemse centrum ook in de toekomst aantrekkelijk te maken. Het begon allemaal met een onderzoeksrapport van de Twentse hoogleraar Gert-Jan Hospers. Na tientallen gesprekken concludeerde hij dat Doetinchem zichzelf gastvrij, groen en slim vond. 'Kies voor marketing voor een van de drie', raadde Hospers aan. ,,Wij hebben nu begeleid bij het maken van een keus’’, zegt Dechering.  

Presentatie

Het beeldmerk werd gisteren door Dechering gepresenteerd in de Lutherse kerk in Doetinchem aan winkeliers, horeca-bazen en andere ondernemers in de binnenstad. LKKR wordt onderschreven centrummanager Jos Tiemessen, de Doetinchemse afdeling van Horeca Nederland, organisatoren van evenementen, de cultuurinstellingen (waaronder schouwburg Amphion) en de Ondernemers Vereniging Doetinchem.

Lullig woordje

LKKR moet worden gezien als een marketingsinstrument om daarmee Doetinchem op de kaart te zetten. ,,Lekker is eigenlijk een lullig woordje’’, zegt Dechering. ,,Maar juist dat soort eenvoudige woorden - die je ziet bij 'echt Hema' of 'gewoon Albert Heijn' - doen het goed. Er is ook gedacht aan 'heerlijk Doetinchem'. Maar 'heerlijk' is te chique. Lekker past veel beter bij de stad: doe maar gewoon dat is al gek genoeg.’’

Er komt geen reclamecampagne. LKKR moet gemeengoed worden via viltjes in de horeca en op T-shirts dat horecapersoneel draagt. Onder meer het Stadsfeest (het eerste weekeinde van september) wordt aangegrepen om het beeldmerk te verspreiden onder het grote publiek.

Doetinchemmen

Eerdere pogingen om Doetinchem op de kaart te zetten met een logo mislukten. Zo werd in 2009 het werkwoord 'Doetinchemmen' gepresenteerd. Een woord dat vooral op de lachspieren werkte. ,,Bedacht door een reclamebureau in opdracht van de gemeente Doetinchem’’, zegt Charles Droste, directeur van Amphion. ,,Heeft twee ton gekost. LKKR is tot stand gekomen via een proces en heeft draagvlak. Daarom geloven we in het succes.’’

De totstandkoming van LKKR heeft 18.000 euro gekost.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek