Volledig scherm
De initiatiefnemers voor het Binnenstadsbedrijf. Van links naar rechts Robbie Welling (Koninklijke Horeca Nederland), Chris Derksen (Ondernemersvereniging Doetinchem), Rob Voorhuis (Vereniging van VVastgoedeigenaren Doetinchem), wethouder Peter Drenth, Charles Droste (Amphion) en Jos Tiemessen (centrummanager). © Menno Pols/DG

Binnenstadsbedrijf moet meer volk naar centrum Doetinchem trekken

DOETINCHEM - Een nieuw op te richten Binnenstadsbedrijf moet meer bezoekers naar het Doetinchemse centrum trekken. Het 'bedrijf' krijgt een budget van ruim vier ton. Concrete ideeën over de besteding van dit geld zijn er nog niet.

De belangrijkste trekkers van het Binnenstadsbedrijf zijn de gemeente Doetinchem, de ondernemers en de horeca uit de binnenstad en de Vereniging Van Vastgoedeigenaren Doetinchem (VVVD). Gemeente en de (horeca)ondernemers betalen ieder 140.000 euro. Het is de bedoeling dat de vastgoedeigenaren een zelfde bedrag op tafel leggen. 

,,Onze leden moeten daar nog een besluit over nemen", aldus voorzitter Rob Voorhuis van de VVVD. Als ook de pandbezitters over de brug komen, heeft het Binnenstadsbedrijf een jaarlijks budget van 420.000 euro. De drie partijen die geld inleggen, krijgen stemrecht in het Binnenstadsbedrijf. De sportwereld (via Sportbedrijf Doetinchem) en de culturele sector (via het Cultuurkwartier) schuiven aan als adviseurs. Ze leggen geen geld op tafel en krijgen dan ook geen stemrecht.

Simpel

Het doel van het 'bedrijf', dat geen echt bedrijf is, is simpel. ,,Meer mensen naar Doetinchem krijgen, die meer geld uitgeven", zegt Chris Derksen van de Ondernemersvereniging Doetinchem. Dat moet onder meer gebeuren door een betere marketing. ,,Mensen die naar Doetinchem komen om bijvoorbeeld uit eten te gaan, vinden het hier altijd leuk’’, zegt wethouder Peter Drenth (Economie). ,,De mensen in de café's zijn hier ook vriendelijker dan in Arnhem. We moeten ook zorgen dat meer mensen dat weten.’’ Doetinchem richt zich daarbij vooral op de Liemers, Arnhem-Nijmegen en Duitsland. 

Verder zijn er nog niet veel concrete plannen. Drenth: ,,Er komen mensen bij het Binnenstadsbedrijf te werken die plannen moeten verzinnen en uitvoeren." Wie die mensen zullen zijn, is nog niet bekend. Als het Binnenstadsbedrijf in werking treedt, naar verwachting eind mei, houdt het Centrummanagement op te bestaan. Of centrummanager Jos Tiemessen straks het gezicht wordt van het Binnenstadsbedrijf, weet hij zelf ook nog niet. ,,Het nieuwe bestuur neemt straks de mensen aan’’, aldus Tiemessen. 

Tafel

Een voordeel van de samenwerking is dat alle partijen die bij de binnenstad betrokken zijn, straks om tafel zitten. ,,Als we nu een cultureel evenement willen organiseren, moeten we apart naar de gemeente, naar de horeca et cetera. Straks kunnen we op één plek zaken doen’’, zegt directeur Charles Droste van Amphion. 

Eén van de problemen waar de Doetinchemse binnenstad mee kampt, is leegstand. Die los je niet zo maar op met een zak geld. ,,Dat klopt’’, zegt Chris Derksen. ,,Maar als er meer mensen naar het centrum komen, en er is meer reuring, komen de ondernemers ook wel weer.’’

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek