Maaike en Edward Böcker krijgen mogelijk de Noordtak door de achtertuin.
Volledig scherm
PREMIUM
Maaike en Edward Böcker krijgen mogelijk de Noordtak door de achtertuin. © Jan van den Brink

De Noordtak: ramp of ‘must have’? Goederenspoorlijn verdeelt de Achterhoek, letterlijk en figuurlijk

Jarenlang beijverde het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) zich voor een Noordtak aan de Betuweroute, als oplossing voor de aanwonenden van het bestaande spoor. Stille diplomatie met succes, zo leek het. De Tweede Kamer wil een onderzoek, zei ze in november. Maar het sentiment is plots gedraaid, nota bene in de eigen regio.

13 reacties

  • sjaak van tiel

    5 maanden geleden
    Ik woon in de Achterhoek omdat het rustig wonen is, weinig gejaag en een ontspannend mooi landschap. Hier is het nog niet vol. Een houding van alles maar dumpen op plaatsen waar het relatief ruim is, is juist een verkeerde houding. Door zo'n houding is het over 20 jaar 1 pot nat in Nederland. Het is een weerkerende cyclus: eerst wonen, dan wegenaanleg, dan meer werk (industrie) voor meer bewoners, dan weer huizen enz. Het is onomkeerbaar helaas. Verpest een mooie streek niet voor de toekomst
  • Robbert Scholten

    6 maanden geleden
    Ik vind de Noordtak prima,Nederland is al een overslag en doorvoerland,we zouden er economisch wel beter van moeten worden,het gaat economisch goed dan dus nu investeren
  • Thoni Cardani

    6 maanden geleden
    Gejah Nijman de goederen waar jij het in dit geval over hebt zijn bestemd voor Duitsland, waarbij de Achterhoek/Liemers alleen voor de ellende mag opdraaien zonder er zelf ook maar enig nut van te hebben. Laat de Duitsers hun eigen problemen oplossen en niet de buren ermee opzadelen. De Rotterdamse haven hoeft zich niet te willen verrijken ten koste van anderen. Duitsland heeft prima zeehavens in Bremen, Bremerhaven en Hamburg.
  • gejah nijman

    6 maanden geleden
    zonder noordtak kunnen wij onze dorpen bijna niet meer uit. Continue razen er goederentreinen voorbij met alle ellende van dien. In deze gebieden wonen tig keer zoveel mensen die er last van hebben. Iedereen wil toch zijn goederen hebben of een baan? Nou dan is dit het gevolg. In de achterhoek hoe spijtig dan ook is er wel ruimte en hebben veel minder mensen er last van. Nu gaan ze overal dwars doorheen. Dat is gevaarlijk en storend.
  • Thoni Cardani

    6 maanden geleden
    De Duitsers vragen niet om de Noordtak, de belastingbetaler draait voor de kosten op en de Achterhoek en de Liemers mogen de grond leveren terwijl hun omgeving ook nog eens wordt verpest. De Rotterdamse haven loopt dus geen enkel risico en laat anderen voor de kosten en ongemak opdraaien, waarbij het ook nog maar de vraag is of de lijn ooit een aansluiting op het Duitse spoor krijgt. De Betuwelijn is wat dat betreft veelzeggend. Duitsland wil zelf waarschijnlijk de boten liever naar Hamburg.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem