Zo zien de huidige WINK-treinen van Arriva eruit. Deze rijden sinds april 2021 in het noorden van Nederland.
Volledig scherm
PREMIUM
Zo zien de huidige WINK-treinen van Arriva eruit. Deze rijden sinds april 2021 in het noorden van Nederland. © Arriva

Eindelijk een elektrische trein door de Achterhoek en Liemers, maar heel ver komt hij nog niet

ZEVENAAR / DOETINCHEM - Op het spoor tussen Zevenaar en Doetinchem rijdt binnenkort niet de vertrouwde dieseltrein, maar een elektrische variant. Zónder passagiers, want het gaat om een proef met een trein die slechts 25 kilometer kan rijden.

4 reacties

  • Rik Steenwinkel

    2 weken geleden
    @Johan: boven spoor 1 hangt gewoon bovenleiding, vanaf de oostkant van de overweg. En ze kunnen van Didam naar Zevenaarvoor de test ook linkerspoor rijden, zodat ze op spoor 2 uit komen.
  • Johan Jansen

    2 weken geleden
    dat zal ook wel niet lukken zonder kabel erboven.
  • Rik Steenwinkel

    2 weken geleden
    @A.Bulten: Die accu's worden in Zevenaar opgeladen vanuit de bovenleiding. De trein zou in principe ook verder kunnen rijden naar Arnhem, maar dat is voor deze test niet relevant. In Utrecht rijden trouwens elektrische bussen, op accus en zonder bovenleiding.
  • A. Bulten

    2 weken geleden
    Dit schept verwarring. Sinds jaar en dag rijden er elektrische treinen die de stroom krijgen via de bovenleiding. Dit is dus gewoon een accu/batterij trein. Bij bussen heb je die verwarring niet. Bussen op stroom met een bovenleiding heten trolleys.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek