Jan van den Brink
Volledig scherm
PREMIUM
© Jan van den Brink

Heisa in de Achterhoek over nieuwe tak van de Betuweroute: ‘Het brengt ons helemaal niets’

achtergrondDOETINCHEM - De Achterhoek is in rep en roer nu de omstreden ‘Noordtak van de Betuweroute’ ineens weer heel concreet op de politieke agenda van Den Haag staat.  Sterker nog: voor de grootste fractie in de Tweede Kamer (VVD) is het niet meer de vraag óf, maar alleen nog hóe die nieuwe spoorlijn voor goederentreinen tussen Zevenaar en Twente moet gaan lopen. Is die reuring terecht? 

27 reacties

  • bernt tenissen

    4 maanden geleden
    De plannen voor deze Noordtak van de Betuwelijn bestaan al heel veel jaren. Ofwel wethouder Steijntjes heeft liggen slapen of hij gebruikt zijn aversie tegen de Noordtak ineens om stemmen te winnen met het oog op de komende verkiezingen. Het is wel heel frappant dat hij over dit onderwerp ineens de publiciteit zoekt. In de jaren 80 werkte een dergelijke manier van campagne voeren nog wel, anno 2022 trappen we daar niet meer in.
  • Wilhelmus Liebrand

    4 maanden geleden
    Het alwetende duo Mattie en Johann zijn ook weer paraat al lullen ze regelmatig over dingen die er niet toe doen. Beste heren , ik maak zelf wel uit wanneer en waar bij mijn mening geef, daar heb ik geen toestemming voor nodig van een paar patriottische en van weinig brein voorziene betweters. De zon schijnt ,22 graden, zou zeggen kom eens voorbij, kunnen we een boompje opzetten. Het bier staat koud.
  • Arie van Doorn

    4 maanden geleden
    Dhr liebrand spreekt over nationale welvaart,schei uit ,ben zuinig op die achterhoek,welvaart is cebasseert op groei ,en wij groeien ons de afgrond in,zowel qua bevolking ,economie eigenlijk met alles.Het is nooit genoeg in 1978 moesten we 13 miljoen mensen aan de vreet houden nu bijna 18 en over 30 jaar 25 miljoen.Een dier zal z,n nest niet bevuilen wij doen dat wel.Laten we streven na een stationaire economie en niet die gekkigheid waar we nu mee bezig zijn.
  • Kenneth Tharmaratnam

    4 maanden geleden
    @Diederik van Nimwegen: Precies Duitsland, maar óók Nederland, dienen eerst de al gemaakte beloftes na te komen. Dus eerst aan Duitse zijde het 3e spoor gereed tot aan Wesel (van Wesel tot Oberhausen wordt er gelukkig al aan gewerkt vanwege eigenbelang (RRX trein)) en in Nederland de spoorverbinding van België via Weert en Roermond naar Duitsland. En laat anders Duitsland eerst maar eens extra sporen aanleggen tot aan Bad Bentheim.
  • Kenneth Tharmaratnam

    4 maanden geleden
    Tenzij men de goederentreinen van Kijfhoek/Rotterdam met bestemming Noord Duitsland voortaan via de Betuweroute wil laten rijden zie ik nog niet zo snel noodzaak voor spoed. Want eerst moet men maar de spoorverbinding van België via Weert naar Duitsland herstellen/realiseren, dit scheelt ook al een aantal treinen. Daarnaast ook eerst het 3e spoor (en liefst ook 4e spoor) tussen Zevenaar en Wesel realiseren en wil ik wel eens weten wat de capaciteit is tussen Bottrop-Vonderort en Osnabrück.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek