Een goederentrein passeert het stationsemplacement grenzend aan de Deventer binnenstad.
Volledig scherm
PREMIUM
Een goederentrein passeert het stationsemplacement grenzend aan de Deventer binnenstad. © Ronald Hissink

Met Noordtak door Achterhoek is goederenvervoer over IJssellijn, dwars door bewoond gebied, nog niet van tafel

ZUTPHEN/ GROENLO - De Achterhoek en Twente vrezen de aanleg van de Noordtak van het Betuwespoor door de regio, die daarvoor steeds nadrukkelijker in beeld is. Maar hoe zit het dan met die andere optie, de druk bereden IJssellijn? Kan de vlag al uit bij aanwonenden in bijvoorbeeld Velp, Zutphen en Deventer? 

18 reacties

  • Bernard Cremer

    4 maanden geleden
    Er zijn ook in Noord-Duitsland zeehavens : Bremerhafen , Hamburg. Een blik op de kaart en men vraagt zich af, ""was soll das "" een Goederentrein van Zevenaar via omgeving Doetinchem naar Twente en Osnabrück ? Osnabrück - Oldenburg / Bremen / Bremerhafen is net zover als Zevenaar - Osnabrück. Wat zegt de regering van de deelstaat Niedersaksen van het plan ? Nergens zie ik significante informatie, realistische data. Volkstemming in de Achterhoek daarover ?
  • Johann Janssen

    4 maanden geleden
    gejah nijman @ volgens mij snap jij het niet helemaal. die goederentreinen zullen ondanks een Noordtak gewoon blijven rijden over de IJssellijn hierin zal echt geen verandering gaan komen.
  • Pim Willemsen

    4 maanden geleden
    Is er eigenlijk al serieus overleg met Duitsland? Hier kunnen we wel allerlei goederenrails aan gaan leggen, maar als dat bij de grens stopt wat heeft het dan voor zin? Ik begrijp et NIMBY gedrag van RONAmeneer Stutvoet, maar beter lijkt mij om den Haag uit te nodigen hier eens te komen kijken. En als voorzorg alvast een paar lapjes grond her en der kopen, zodat de noordtak daar niet over mag?
  • gejah nijman

    4 maanden geleden
    Het is echt wel verstandiger en EERLIJKER dat de trein niet dwars door steden en dorpen rijdt. Iedere keer als ik mijn boodschap moet doen zit het spoor dicht. Er rijden nu al heel veel treinen. Als ze het fatsoenlijk aanleggen hebben veel minder mensen last van die treinen. Dus graag aansluiten naar duitsland via Zevenaar. En niet meer door het gebruik van de IJssellijn.
  • Johann Janssen

    4 maanden geleden
    @Henk Woolderink Als men dan denkt dat de Betuwelijn beter benut moet worden, kun je bij Arnhem bij de Pleyroute ook een overslag van de trein op de boot maken wat denk je van een railterminal. dan hoeft dat plan bij Ewijk ook geen doorgang te krijgen.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek