Volledig scherm
Landschapsontwerper Nico Wissing. Foto Jan van den Brink © Jan Ruland van den Brink

Nico Wissing: kunstenaar met groene vingers

ULFT - Het is niet veel hoveniers gegeven maar de Megchelse tuin- en landschapsontwerper Nico Wissing (56) exposeert in Icer, het innovatiecentrum bij de DRU in Ulft. Op uitnodiging van het Oost-Gelderse kunstenaarscollectief Breekijzer hangen er tien ontwerpen - binnen- en buitenlandse - van zijn hand op een rij. En doen de vraag rijzen: is Wissing hovenier of kunstenaar?

,,Ik heb geen academische kunstenaarsopleiding’’, ontwijkt Wissing, de kunstenaar met groene vingers, de vraag. ,,Wat dat betreft ben ik autodidact. Maar wat ben ik? Visionair? Ontwerper? Dromer? Ik weet het niet. Zolang ik maar niet in een hokje word gestopt.’’

Arcadië

Arcadië in de Achterhoek, heet zijn expositie. Daarin gaat Wissing op zoek naar zijn gedroomde landschap. De ontwerpen die hij voor de tentoonstelling heeft uitgezocht zijn onder meer de voor Achterhoekers bekende tuin bij het gebouw van Waterschap Rijn en IJssel in Doetinchem, zijn eigen kantoor in Megchelen is een geheel met de natuur maar ook de prijswinnende Peace Garden in Nagasaki in Japan. 

,,De Japanse tuin ontwierp ik in 2010, 65 jaar na het vallen van de atoombom op de stad. De tuin heeft de vorm van een dennenappel. De schubben van een dennenappel sluiten en gaan open. De boodschap is dat er, na de enorme verwoesting, weer een kiem van hoop en leven is in de stad.’’

Onkruid?

Onder elk ontwerp in het Icer staat een tekst, geschreven door de Leidse schrijver en archeoloog Norbert Peeters. Er zijn zinsneden terug te vinden als 'onkruid is een plant waarvan de deugden nog niet zijn ontdekt', 'weg met de biljartlakens'  en 'doorbreek het netheidscomplex'. Het is duidelijk dat Wissing niet is van de aangeharkte tuinen. ,,Laat de natuur zoveel het kan, zijn gang gaan. Dat heeft als voordeel bovendien dat het nog weinig tijd kost ook.’’

Met de expositie maakt Wissing ook een statement. Hij maakt zich zorgen over het Achterhoekse landschap. ,,Ik zie blauwdrukken. Industrieterreinen en woonwijken lijken op elkaar. Ontwerpen overgewaaid uit het westen van het land.’’

IJsvogel

,,We staan vaak met de rug naar het landschap. Bouwen schuurtjes achter het huis, waardoor we niet meer zien hoe mooi het daarachter is. We laten potgrond komen uit Rusland, tropisch hardhout om een vlondertje te maken en leggen voor het gemak kunstgras en rubber tegels. De duurzaamheid is ver te zoeken en ondertussen maaien en zagen we dat het een lieve lust is. Niet doen. Als je elke week maait, jaag je de vogels weg. Neem de tuin bij het waterschap in Doetinchem. Het was een aangeharkt geheel. Nu is de ijsvogel terug.’’

Houtwallen

Wissing ziet de houtwallen verdwijnen uit het Achterhoekse landschap. ,,En vaak zie ik in de weiden nog maar één soort gras. Ik kijk graag naar schilderijen van Cornelis Koekoek die in de middeleeuwen weelderige landschappen op het doek vastlegde in de omgeving van het Duitse Kleef. Hier ligt ook een kans voor de Achterhoekse maakindustrie. We zijn zo creatief en handig. Laten we een landschap maken dat zich onderscheidt. En niet doen wat de rest van Nederland ook doet.’’

Magnus Opus

Zijn magnus opus wordt misschien wel de tuin bij het nieuw te bouwen ziekenhuis aan de A18 in Doetinchem. Wissing is vanaf het eerste moment betrokken bij het ontwerp dat de veelzeggende titel 'healing environment'heeft. ,,Een landschap waarin zieke mensen beter moeten worden. Waar de behandelkamers in het groen liggen. Vergeet niet dat mensen creatiever zijn, minder stress hebben en simpelweg gelukkig zijn als ze in het groen leven.’’

Het blijft niet bij een expositie. Wissing is samen met Norbert Peeters bezig met een boek waarin onder meer de tien thema's staan en waarin hij de kunstenaar met groene vingers zijn visie uitlegt. 7 september is  er bovendien een mini-symposium in Icer met onder meer architecten over hoe te bouwen in een landschap.

Expositie

De expositie Arcadië in de Achterhoek is elke dag (behalve maandag) open van 10 tot 17 uur. De tentoonstelling duurt tot 10 september.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek