Volledig scherm
Blik in de Eikenlaan, die door de strakke asfaltlaag eruit ziet als een racebaan. © Google Streetview

'Pak straat als racebaan in Varsseveld aan'

VARSSEVELD - Bewoners van de wijk Essenkamp in Varsseveld willen dat de Eikenlaan in hun wijk wordt ingericht als 30-kilometerweg. Dit omdat er vrijwel dagelijks veel te hard gereden wordt op de 450 meter lange weg aan de noordkant van Varsseveld.

Op initiatief van de SP Oude IJsselstreek is een petitie opgesteld, die inmiddels door bijna 50 wijkbewoners is ondertekend. Daarin wordt de gemeente gevraagd de weg aan te passen, zodat verkeer ontmoedigd wordt hard te rijden.

Volledig scherm
Jelle Hengeveld, één van de initiatiefnemers van de petitie om de Eikenlaan aan te passen. © eigen foto

Dat is nu nog niet het geval, vertelt SP-lid Jelle Hengeveld, wijkbewoner en één van de initiatiefnemers van de actie. ,,Automobilisten kunnen bijna niet zien dat 30 de maximumsnelheid is op de Eikenlaan. Daardoor rijdt vrijwel iedereen te hard.’’

Ongelukken op de smalle weg, die er door de strakke asfaltlaag uitziet als een racebaan, zijn er nog niet gebeurd. Maar de bewoners komen nu in actie voor er wél iets ernstigs gebeurt. ,,Er wonen veel jonge kinderen in de wijk. Je moet er niet aan denken dat er een wordt aangereden door een hardrijder’’, zegt Hengeveld.

Bijeenkomst

Wat er moet gebeuren, wordt maandagavond besproken op een bijeenkomst in Kwaksmölle in Varsseveld. Wijkbewoners praten daar onder meer met een verkeerskundige en de wijkmakelaar van Oude IJsselstreek, die komen aanhoren welke problemen worden ervaren. ,,Wij vinden dat de straat wel is ingericht als 30-kilometerzone. Zo is er een bord als je de straat inrijdt en is met grote witte letters '30' op de rijbaan gekalkt’’, meldt een gemeentewoordvoerder. ,,Maar als er klachten zijn uit de buurt, nemen we die serieus en willen we daar graag over praten.’’

De zegsvrouw bevestigt dat in het verleden vaker klachten zijn gekomen over hardrijden. ,,Het kan dat het er nu meer zijn door het werk aan de N18, waardoor de Eikenlaan misschien meer gebruikt wordt als sluiproute.’’

De bijeenkomst van maandag is ervoor bedoeld antwoord te krijgen op dergelijke vragen en samen tot verbetering te komen. ,,Daarin hebben wij als gemeente een rol, maar ook de buurt kan goede oplossingen hebben om het hardrijden te verminderen.’’

Volledig scherm
Enkele van de tientallen handtekeningen die zijn gezet. © Jelle Hengeveld
  1. Stadse Fratsen: Doorfietsen!
    Column

    Stadse Fratsen: Doorfietsen!

    Ik kan niet vaak genoeg in Elten zijn. Om het bordeel te bezoeken voor een reportage of voor een verblijf in ons huisje, aan het meer onder aan de berg. Deze middag rijd ik op de racefiets naar het dorp.  Op de terugweg heb ik de wind in de rug en tussen de grens en Beek zie ik een renner naderen. De man zit onderin de beugels. Als hij vlakbij is zie ik dat hij - ondanks de tegenwind - minstens zo hard gaat als ik. ,,Jelle!'', roep ik in het voorbijgaan. ,,Henny!'', hoor ik dertig meter verderop. Slechts kort twijfel ik. Doorfietsen! Jelle Nijdam won zes Touretappes. In het vorig decennium kwam hij naar Doetinchem, vanwege de liefde. Toevallig ken ik haar en daarom weet ik dat het kopen van een broek voor Jelle niet altijd eenvoudig is. Zijn bovenbenen zijn namelijk van een omvang waarop de meeste broeken niet zijn gemaakt. Toen ik vijftig werd, vijf jaar geleden, kwam Jelle met zijn vriendin op mijn feestje. Ik kreeg een cadeaubon: een clinic, oftewel een stukje fietsen met Jelle. De bon ligt nog altijd op de schoorsteenmantel. De gedachte aan die machtige bovenbenen weerhielden me ervan de bon te verzilveren.  Als ik thuis kom, maak ik melding van mijn tocht - inclusief parcours - op Twitter. Een collega reageert bijdehand. Ze heeft de wegen die ik volgde nageplozen: 'Volgende keer niet om maar over die heuveltjes'. Ze heeft gelijk. Ik fiets wel naar Elten. Maar de Elterberg beklim ik toch het liefst te voet, wandelend vanaf ons huisje.   Bij het passeren van Jelle was er een overdenking. Knijp ik in de remmen voor een kort gesprek? Maar wat als-ie begint over die tegoedbon en oppert een stukje met me op te rijden?  Doorfietsen! 

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek