Adolf Hitler claimde de aanleg van de eerste Autobahn (foto). Reichskommissar Seyss-Inquart gaf opdracht tot de aanleg van rijksweg A12 ten noorden van Arnhem richting Duitsland.
Volledig scherm
PREMIUM
Adolf Hitler claimde de aanleg van de eerste Autobahn (foto). Reichskommissar Seyss-Inquart gaf opdracht tot de aanleg van rijksweg A12 ten noorden van Arnhem richting Duitsland. © Fritz Todt

Snelweg A12 van Arnhem naar Duitsland kwam er op bevel van Reichskommissar Seyss-Inquart

Met de Duitse inval op 10 mei 1940 ontstond ook het idee om van Emmerik naar Arnhem een snelweg te laten lopen. Dat was het weinig vrolijke begin van onze huidige A12.

16 reacties

  • bapu

    3 jaar geleden
    Bij GolfLinks was een barakkenkamp van Todt. Toen het oostfront voorrang kreeg is dat kamp gebruikt voor mannen van vliegveld Deelen. In sept '44 zat W.Bittrich met z'n 11e SS-pantserdivisie er; om te herstellen van de Slag om Antwerpen (7 sept 44). De Engelsen vlogen met radiostoorvliegtuigen en Berlijn beval dat de tanks naar Arnhem gingen. Daar stonden de zware tanks op zand, er was een (vol)spoorlijn naar Deelen en er waren vaste telefoonlijnen met kamp Golflinks. Door die radiostoring zorgde Monty indirect dat de 2e Slag on Arnhem mislukte. Tot 1957 was het nog een Ambonezenkamp. 
  • roberto

    3 jaar geleden
    Ik speelde op het nog niet aan gelegde stuk ten Noorden van de Geitenkamp en wij noemden dat het "hazenpad" vanwege de vlucht van de moffen naar Duitsland.
  • Barend

    3 jaar geleden
    Even off-topic maar als je de locatie waar de foto van 1970 gemaakt is opzoekt op Google Earth dan zul je zien dat er aan de situatie van toen weinig veranderd is: er staan wat meer bomen op de achtergrond aan de rechterkant van het benzinestation, maar zelfs de lantaarnpalen van 50 jaar geleden staan nu nog in de middenberm. Op ongeveer 600 meter afstand van het benzinestation staat een bord van de ANWB met daarachter een ingeklapt verkeersbord, als je daar het Street View poppetje neerzet zie je tussen 2 lantaarnpalen een boom die wel eens de kale boom op de foto uit 1970 zou kunnen zijn.
  • jhu

    3 jaar geleden
    gefeliciteerd met de dagprijs voor de meest onnozele reactie! Ten eerste was het een kwartje, ten tweede was dit in eerste instantie niet bedoeld om de aanleg van wegen te bespoedigen maar in het kader van Tussenbalans 1991. Het CDA (!) onder Balkenende heeft deze accijnsverhoging later definitief gemaakt. Kortom; u betrappen op feitenkennis is er zoals gewoonlijk  niet bij.
  • jhu

    3 jaar geleden
    inderdaad...ik verbaasde me ook al over dit redactionele (?) stukje. Zo weet iedereen met interesse in Market Garden dat het zandbed ten noorden van Arnhem al aanwezig was.