“Als mensen geldproblemen hebben, ben ik hun redder”
de VolksbankIlse heeft als klantbezoeker van de Volksbank een droombaan. “Ik help mensen uit hun schulden met oplossingen die bij hun passen. Aan incassobureaus doen wij niet.”
Delen per e-mail
“Het kan iedereen overkomen: Verlies van je baan, ziekte of echtscheiding.
Deze ervaringen hebben vaak ingrijpende financiële gevolgen. Bij www.devolksbank.nl helpen we mensen met hun geldzaken, in goede- en in slechte tijden. Daarom werken de bankmerken van deze bank, SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen, niet met incassobureaus. Want als de klant via een incassobureau moet betalen, worden er extra kosten gerekend die bovenop de schuld komen. Daarmee worden de schulden juist hoger in plaats van lager. En dat helpt natuurlijk niet bij het oplossen van betalingsproblemen.
Een voorbeeld uit de praktijk. Een klant van middelbare leeftijd was na een val een paar maanden in een verpleeghuis beland en daardoor in de knoop geraakt met zijn administratie. Er ontstonden schulden bij partijen die daarop incassobureaus inschakelden. Een van de schuldeisers had beslag gelegd op het inkomen en wilde dit ook op de woning gaan doen.
Door stress lukte het de klant niet er zelf uit te komen. Ik slaagde erin om twee maanden uitstel te krijgen en deze tijd hebben we gebruikt om er samen uit te komen. Er bleek overwaarde in de woning te zitten waardoor de maandlasten van zijn hypotheek omlaag konden. Met hulp van onze budget-coach is zijn administratie nu op orde en houdt de klant grip op zijn uitgaven. Het is zelfs zo dat hij nu een buffer heeft voor onverwachte kosten.
Het is enorm dankbaar werk om met mensen aan tafel te zitten en hen te kunnen helpen. Veel klanten vinden het door schaamte lastig om zelf actie te ondernemen. Daarom zijn wij er.
Samen zetten we alle inkomsten en uitgaven op een rijtje. Zo ontdekt de klant vaak zelf al welke oplossingen er zijn. Mijn doel is om te kijken naar de beste manier om ze er weer bovenop te helpen en ze weer vertrouwen te geven in de toekomst.
Soms denk ik weleens: “Als ik er niet was geweest, hadden ze er dan zelf wel uit kunnen komen?” Mensen overzicht geven, maakt ze gelukkig. En mij ook. Daar doe ik het voor.”
In 2017 is de Volksbank gestopt met het inschakelen van incassobureaus. Ruim 10.000 dossiers van klanten zijn teruggehaald. Het team Bijzonder Beheer van de bank zoekt naar haalbare en duurzame oplossingen met de menselijke factor als uitgangspunt. ‘Bankieren met de menselijke maat”, zo luidt de missie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.