Ons land mag geen Holland meer heten: ‘Campagne slaat plank helemaal mis’

toerismeInternationaal heeft ons land zich altijd als ‘Holland’ gepromoot. Maar sinds 1 januari ligt het succesvolle Holland-logo met oranje tulp in de prullenmand: in het buitenland gaan we voortaan de boer op met ‘Netherlands’. Amerikaanse marketingdeskundigen uiten in The New York Times hun verbazing. ,,Een oplossing voor een niet-bestaand probleem.’’

‘Waarom Nederlandse autoriteiten willen dat je het land Holland vergeet’, kopt de Amerikaanse krant, die uitlegt waar de historische verwarring vandaan komt. ,,Holland en Nederland worden door elkaar gebruikt voor het land dat bekend is vanwege zijn iconische grachten, tulpenvelden en windmolens’’, schrijft The New York Times. ,,Het koninkrijk Nederland bestaat uit twaalf provincies, waarvan twee - Noord-Holland en Zuid-Holland - Holland vormen. (...) Amsterdam, dat jaarlijks zo'n 19 miljoen bezoekers trekt, en de Keukenhof, een van de grootste bloementuinen ter wereld en een populaire attractie, liggen allebei in de regio Holland.’’