Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Arnhem begint meldpunt voor misstanden in de zorg

ARNHEM - Arnhem heeft sinds kort een meldpunt waar cliënten en medewerkers van zorginstellingen op discrete wijze mogelijke misstanden in de zorg kunnen melden. Het meldpunt biedt de mogelijkheid een klacht anoniem in te dienen.

Het meldpunt Zorgfraude Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet is er gekomen op initiatief van de fracties van Arnhem Centraal en de SP in de gemeenteraad.

Volgens Lea Manders van Arnhem Centraal en Paulien Lunter van de SP was het het meldpunt hard nodig gezien het aantal signalen van mogelijke fraude bij zorgaanbieders die ook in Arnhem actief zijn.

Aangifte

Directe aanleiding hiervoor was de mogelijke fraude gepleegd door twee zorgorganisaties die in Arnhem actief zijn. Zo heeft de gemeente Arnhem aangifte gedaan tegen zorginstelling De Zorgdrager op verdenking van fraude met persoonsgebonden budgetten (pgb's) van kwetsbare jongeren.

Daarnaast waren er ook in Arnhem gerede twijfels of Rigter Zorg het pgb-geld van cliënten rechtmatig heeft beheerd. Rigter Zorg in Arnhem was zusterorganisatie van zorgaanbieder Rigtergroep in Nijmegen. Die is inmiddels failliet. En in Arnhem is Rigter Zorg intussen overgenomen door Neocura bv.

Brief

Arnhemmers kunnen misstanden melden door een mail te sturen naar meldpuntwmo@arnhem.nl. Ook kunnen ze bellen met de afdeling Handhaving Werk en Inkomen van de gemeente Arnhem. Een brief sturen aan de gemeente is eveneens mogelijk. De gemeente wil weten wie er fraudeert, waarom dit gebeurt en wie hierdoor benadeeld wordt.

Twijfel

Een melding kan gaan over een declaratie van kosten voor ondersteuning die niet is geleverd. Ook bij een vermoeden dat een zorgaanbieder opzettelijk voor eigen gewin de regels overtreedt en daarbij de cliënt benadeeld kan een melding worden gedaan. Eveneens bij twijfel of de rekening van de zorgaanbieder wel klopt adviseert de gemeente contact op te nemen met het meldpunt. 'Want wij willen dat inwoners de zorg krijgen die ze nodig hebben', aldus de gemeente.

Zodra de melding binnen is, start een onderzoek. Als het gaat om een situatie waar direct iets aan moet worden gedaan, wordt ook gelijk actie ondernomen. Indien de melding niet anoniem is gedaan, zal contact worden opgenomen met de melder voor meer informatie. 

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.