'Breng Flex zorgt voor afbraak van het openbaar vervoer'
ARNHEM/ NIJMEGEN - Het nieuwe vervoerssysteem Breng Flex zorgt in de stadsregio Arnhem-Nijmegen voor afbraak van het reguliere openbaar vervoer. Dat vreest de ondernemingsraad van Hermes, die het busvervoer verzorgt. Volgens de directie van het vervoersbedrijf hebben de chauffeurs last van 'koudwatervrees'.
Delen per e-mail
Vraagafhankelijk vervoer als Breng Flex is volgens Transdev, het moederbedrijf van Hermes, dƩ trend voor de toekomst. Het is de oplossing voor buslijnen die altijd of op bepaalde uren weinig worden gebruikt. Kleine busjes en personenwagens die alleen rijden als iemand ervan gebruik wil maken, van bushalte naar elke andere bushalte in een bepaald gebied. Sinds een jaar loopt hiermee in Arnhem en Nijmegen een proef. Klanten zijn volgens Hermes tevreden, maar buschauffeurs maken zich grote zorgen, zo blijkt uit een brief van de ondernemingsraad die in handen is van De Gelderlander.
Bezuinigingen
Chauffeurs hekelen in de brief, verstuurd in november, de kleine groep reizigers die van de nieuwe dienst gebruikmaakt: slechts 200 per dag, dat zijn nog geen twaalf personen per voertuig per dag. 'Als we daar de bezuinigingen op het reguliere lijnennet voor 2017 tegen afzetten, dan staan die twee feiten in schril contrast met elkaar', schrijft de or aan de directie. De hoogte van die bezuinigingen is niet bekend.
De vrees is dat Breng Flex een 'subsidievreter' blijkt te zijn, waardoor de opdrachtgever (de provincie Gelderland) een keer de stekker eruit trekt. 'De vraag is of die gelden dan weer zullen terugvloeien naar de reguliere ov-voorzieningen.' Ook werkt de nieuwe dienst 'kannibaliserend', omdat de ritprijs op een aantal trajecten goedkoper is dan die van de bestaande buslijn.
Koudwatervrees
We zijn iets nieuws begonnen en daar moeten sommige mensen aan wennen
Volgens Hermes-directeur Juul van Hout heeft de ondernemingsraad last van 'koudwatervrees'. ,,We zijn iets nieuws begonnen en daar moeten sommige mensen aan wennen. Dan ga je dingen zoeken om die vrees te onderbouwen.'' Hij snapt niet waar de chauffeurs zich door bedreigd voelen. ,,Er wordt door Breng Flex geen enkele chauffeur ontslagen, nu niet en in de toekomst niet. Sterker, we stevenen af op een groot tekort. Binnen nu en vijf jaar gaat 20 procent van de chauffeurs met pensioen. En het is lastig nieuwe mensen te vinden.''
Het aantal reizigers ligt volgens Van Hout inmiddels op 'bijna 400' per dag. ,,En dat aantal stijgt nog steeds. Met de huidige capaciteit kunnen we makkelijk een veelvoud van dat aantal aan. En het is juist goedkoper om zo'n busje op afroep te laten rijden, dan op vaste tijden een bus waar bijna niemand in zit.''
Minder betaald
Het steekt chauffeurs ook dat de bestuurders van de Flex-auto's minder betaald krijgen en niet in dienst zijn van Hermes. ,,Omdat het een pilot is, hebben we chauffeurs ingehuurd'', zegt Van Hout. ,,Ze worden echter keurig volgens de cao betaald.''
Naar aanleiding van de brief heeft de or gesprekken gevoerd met de directie. Daarin is afgesproken dat als Breng Flex definitief wordt ingevoerd, het personeel alsnog in dienst komt van Hermes en kan doorstromen naar de grote ov-bussen. Onderzocht wordt of oudere collega's die het niet meer redden op de grote bus kunnen en willen overstappen naar het kleinschalige flexibele vervoer.
Volle bussen
Het ov-vervoer in de steden zit al een tijdje in de lift. Met de inzet van Breng Flex komt meer capaciteit vrij op de drukke lijnen, zo is de gedachte. Dat laatste is hoognodig volgens de Arnhemse afdeling van Rood, de jongerentak van de SP. Die stuurde eerder deze maand een brandbrief naar de provincie. Met name de buslijnen naar de grote onderwijsinstellingen in Arnhem zitten regelmatig propvol. Soms rijden bussen haltes met wachtende passagiers voorbij, omdat er niemand meer in kan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Blije Reizigersprijs voor openbaar vervoer op afroep Breng flex
ARNHEM - Breng flex, het openbaar vervoer dat in en rond Arnhem en Nijmegen op afroep beschikbaar is, is onderscheiden met de Blije Reizigers Vakprijs. Deze jaarlijkse prijs is deze week voor de derde keer toegekend door het blad OV Magazine. -
Breng Flex 'bedreiging' voor avondinzet gewone buslijnen
NIJMEGEN - Vervoerder Breng wil de inzet van Breng Flexbusjes, busjes die op afroep te bestellen zijn, het liefst snel uitbreiden. Sinds begin van het jaar rijden deze busjes in Nijmegen en Arnhem. Nu wil Breng de Flexbusjes vanaf 2018 ook inzetten in meerdere dorpen rond die steden. -
PREMIUMvideo
Nijmegenaar verdacht van brandstichting in Arnhems eetcafƩ zou zijn gelokt met drugs en bedreigd met mes
-
PREMIUMMeetonderzoek Het Schone Oosten18
Bewoners in de āhoutgreepā: de kachel als splijtzwam in een keurige straat in Dieren
In veel buurten hebben bewoners last van rook uit houtkachels en van vuurkorven, nog meer nu we in coronatijd veel thuis zitten. Hoe groot is de overlast echt? En hoe los je het op? Verslag uit zoān verdeeld buurtje in Dieren. Waar houtstokers en klagers daarover in gewapende vrede leven. De ergernissen lopen er op. Net als de luchtvervuiling, blijkt uit eigen metingen van deze krant. -
Vitesse wil rollen omdraaien in de eredivisie: jacht geopend op AZ
ARNHEM - Vitesse zoekt de weg omhoog. De Arnhemse club wil na een sportieve crisis weer een rol van betekenis spelen in de kop van de eredivisie. Winst in de topper tegen AZ is dan nodig, stelt coach Thomas Letsch.
-
PREMIUM2
āGraaiende penningmeester Vrienden van Arnhems verpleeghuis verbraste ook erfenis van 120.000 euroā
De voormalige penningmeester van de Vrienden van Heijendaal in Arnhem, die wordt vervolgd voor het leegroven van de kas met bijna 15.000 euro, wordt ook verdacht van het wegsluizen van een erfenis van ongeveer 120.000 euro in Malden en Arnhem, van mensen voor wie hij de bankzaken regelde en executeur was. -
FNV: Honderd buschauffeurs worden werkloos door 'Netflix-ov'
ARNHEM - Vakbond FNV heeft de aanval geopend op BrengFlex, het nieuwe flexibele vervoerssysteem in Arnhem en Nijmegen. Als dat systeem volgend jaar in grotere delen van de regio wordt ingevoerd, kost dat veel werkgelegenheid. Bovendien stelt de vakbond dat er subsidiegeld gebruikt wordt om taxi's te beconcurreren. -
PREMIUM2
Vitesse in gevecht om plek drie in Nederland: Bij winst zijn we bovenin weer helemaal terug
ARNHEM - De KNVB-beker strekt zijn tentakels ineens uit tot diep in de competitie van Nederland. Met Ajax in de cupfinale verandert het voetballandschap. Niet alleen Vitesse heeft belang bij de eindstrijd in De Kuip. Nee, de complete top van de eredivisie kijkt met buitengewone belangstelling mee.
In samenwerking met indebuurt Arnhem
23 reacties
dLW
Koos
Ron Baars
Chr
Roos