'Breng Flex zorgt voor afbraak van het openbaar vervoer'

ARNHEM/ NIJMEGEN - Het nieuwe vervoerssysteem Breng Flex zorgt in de stadsregio Arnhem-Nijmegen voor afbraak van het reguliere openbaar vervoer. Dat vreest de ondernemingsraad van Hermes, die het busvervoer verzorgt. Volgens de directie van het vervoersbedrijf hebben de chauffeurs last van 'koudwatervrees'.

Vraagafhankelijk vervoer als Breng Flex is volgens Transdev, het moederbedrijf van Hermes, dé trend voor de toekomst. Het is de oplossing voor buslijnen die altijd of op bepaalde uren weinig worden gebruikt. Kleine busjes en personenwagens die alleen rijden als iemand ervan gebruik wil maken, van bushalte naar elke andere bushalte in een bepaald gebied. Sinds een jaar loopt hiermee in Arnhem en Nijmegen een proef. Klanten zijn volgens Hermes tevreden, maar buschauffeurs maken zich grote zorgen, zo blijkt uit een brief van de ondernemingsraad die in handen is van De Gelderlander.

Bezuinigingen

De tekst gaat onder de foto verder

Volledig scherm
Reizigers zijn blij met de flexibele Breng-busjes, het personeel wat minder. © Foto’S Bert Beelen

Chauffeurs hekelen in de brief, verstuurd in november, de kleine groep reizigers die van de nieuwe dienst gebruikmaakt: slechts 200 per dag, dat zijn nog geen twaalf personen per voertuig per dag. 'Als we daar de bezuinigingen op het reguliere lijnennet voor 2017 tegen afzetten, dan staan die twee feiten in schril contrast met elkaar', schrijft de or aan de directie. De hoogte van die bezuinigingen is niet bekend.

De vrees is dat Breng Flex een 'subsidievreter' blijkt te zijn, waardoor de opdrachtgever (de provincie Gelderland) een keer de stekker eruit trekt. 'De vraag is of die gelden dan weer zullen terugvloeien naar de reguliere ov-voorzieningen.' Ook werkt de nieuwe dienst 'kannibaliserend', omdat de ritprijs op een aantal trajecten goedkoper is dan die van de bestaande buslijn.

Koudwatervrees

Quote

We zijn iets nieuws begonnen en daar moeten sommige mensen aan wennen

Hermes-directeur Juul van Hout

Volgens Hermes-directeur Juul van Hout heeft de ondernemingsraad last van 'koudwatervrees'. ,,We zijn iets nieuws begonnen en daar moeten sommige mensen aan wennen. Dan ga je dingen zoeken om die vrees te onderbouwen.'' Hij snapt niet waar de chauffeurs zich door bedreigd voelen. ,,Er wordt door Breng Flex geen enkele chauffeur ontslagen, nu niet en in de toekomst niet. Sterker, we stevenen af op een groot tekort. Binnen nu en vijf jaar gaat 20 procent van de chauffeurs met pensioen. En het is lastig nieuwe mensen te vinden.''

Het aantal reizigers ligt volgens Van Hout inmiddels op 'bijna 400' per dag. ,,En dat aantal stijgt nog steeds. Met de huidige capaciteit kunnen we makkelijk een veelvoud van dat aantal aan. En het is juist goedkoper om zo'n busje op afroep te laten rijden, dan op vaste tijden een bus waar bijna niemand in zit.''

Minder betaald

Het steekt chauffeurs ook dat de bestuurders van de Flex-auto's minder betaald krijgen en niet in dienst zijn van Hermes. ,,Omdat het een pilot is, hebben we chauffeurs ingehuurd'', zegt Van Hout. ,,Ze worden echter keurig volgens de cao betaald.''

Naar aanleiding van de brief heeft de or gesprekken gevoerd met de directie. Daarin is afgesproken dat als Breng Flex definitief wordt ingevoerd, het personeel alsnog in dienst komt van Hermes en kan doorstromen naar de grote ov-bussen. Onderzocht wordt of oudere collega's die het niet meer redden op de grote bus kunnen en willen overstappen naar het kleinschalige flexibele vervoer.

Volle bussen

Het ov-vervoer in de steden zit al een tijdje in de lift. Met de inzet van Breng Flex komt meer capaciteit vrij op de drukke lijnen, zo is de gedachte. Dat laatste is hoognodig volgens de Arnhemse afdeling van Rood, de jongerentak van de SP. Die stuurde eerder deze maand een brandbrief naar de provincie. Met name de buslijnen naar de grote onderwijsinstellingen in Arnhem zitten regelmatig propvol. Soms rijden bussen haltes met wachtende passagiers voorbij, omdat er niemand meer in kan.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.