Volledig scherm
De BrengFlex-bus in Wijchen. © Eveline Van Elk

FNV: Honderd buschauffeurs worden werkloos door 'Netflix-ov'

ARNHEM - Vakbond FNV heeft de aanval geopend op BrengFlex, het nieuwe flexibele vervoerssysteem in Arnhem en Nijmegen. Als dat systeem volgend jaar in grotere delen van de regio wordt ingevoerd, kost dat veel werkgelegenheid. Bovendien stelt de vakbond dat er subsidiegeld gebruikt wordt om taxi's te beconcurreren.

Wat is BrengFlex?
Met Breng Flex bepaalt de reiziger zelf de route van de bus. Via een app geeft hij aan bij welke halte hij wil vertrekken en waar hij heen wil. Hij krijgt een seintje als de bus er bijna is.
Het werkt in Arnhem/Velp/Rheden en in Nijmegen/Berg en Dal/Wijchen. Je kunt niet met BrengFlex van Arnhem naar Nijmegen of omgekeerd. Het kost 3,50 per rit en is daarmee duurder dan een normale bus. Het is ook handiger: je hoeft nooit over te stappen en een zitplaats is gegarandeerd.
De eerste reacties van reizigers waren positief. Per dag worden er gemiddeld 130 ritten geboekt. Connexxion heeft achttien voertuigen (busjes en auto's) voor BrengFlex beschikbaar, negen in elk gebied.
Het bedrijf is tevreden over het aantal boekingen.

De vakbond wil het systeem desnoods laten verbieden door de Europese Commissie.

Met BrengFlex worden reizigers van elke bushalte in Arnhem of Nijmegen rechtstreeks naar elke andere halte in de stad gebracht. Reizigers moeten de bus via een app reserveren. Vervoersbedrijf Connexxion ziet BrengFlex als een hypermodern vraaggestuurd instrument, als het Netflix van het openbaar vervoer. 

Proef
Nu nog is BrengFlex een proef in Arnhem en Nijmegen, maar Connexxion wil het ook invoeren in dorpen rondom beide steden. Buslijnen die weinig reizigers trekken, zouden verdwijnen. Ook is er sprake van dat buslijnen in de steden na 21.00 uur beperkt worden tot een keer per uur, met BrengFlex als achtervang.

Daan Stevens van Connexxion wil niet reageren op de exacte plannen en zegt dat er tal van scenario's circuleren. Een woordvoerster van de provincie Gelderland zegt dat de provincie het schrappen van bussen 's avonds niet toestaat. Over de overige plannen wordt eind september een besluit genomen. Zij wijst erop dat BrengFlex alleen nog als pilot rijdt.

Slecht voorstel

Brigitta Paas van de FNV vindt uitbreiding van BrengFlex een vreselijk slecht voorstel. Zij zegt dat hiermee werkgelegenheid voor 100 van de 850 tot 900 chauffeurs in de regio verloren gaat. ,,Maar belangrijker is dat dit een oneerlijke concurrent voor taxibedrijven is. BrengFlex wordt ontwikkeld met subsidiegeld.’’

Paas heeft haar kritiek in een brief aan Provinciale Staten gestuurd. Die moeten uiteindelijk bepalen of het systeem verder uitgebreid kan worden. Stevens vindt de opmerkingen van Paas 'heel zuur allemaal'. ,,We proberen hier een nieuw systeem te ontwikkelen, waar vanuit de hele wereld naar gekeken wordt. Het heeft niets met bezuinigingen te maken, we investeren er als bedrijf juist in. We willen een alternatief ontwikkelen voor grote bussen en het statische openbaar vervoer.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.