Gelderland zegt ja tegen railterminal langs de Betuweroute

ARNHEM - De provincie Gelderland heeft ja gezegd tegen de bouw van de Railterminal Gelderland. Een meerderheid in Provinciale Staten heeft de eerste 5 miljoen euro voor deze geplande halte aan de Betuweroute toegezegd.

De Railterminal Gelderland moet het bedrijfsleven in de regio toegang verschaffen tot het Europese goederenspoor. De hoop is dat bedrijven hun logistieke centra sneller in Gelderland zullen vestigen. Bedrijven als Lidl en Heinz hebben al zo'n centrum gebouwd. 

Niet rendabel

De BCTN, de overslagterminal langs de Waal, keerde zich onlangs tegen dit plan en stelde dat de Railterminal niet rendabel te maken is. De Gelderse VVD vindt dat helemaal verkeerd en wil dat beide partijen juist gaan samenwerken. D66 denkt dat de Railterminal ook voor het milieu goed is, omdat vrachtwagens van de weg gehaald worden en vervangen door goederentreinen. 

Oppositiepartijen zoals de SP en PVV zien weinig in het project. Zij denken dat de BCTN gelijk heeft en dat de Railterminal niet rendabel te maken is.

Overlast

,,De onderbouwing is zacht, de risico's liggen bij de overheid’’, zei Peter de Vos (SP). Bewoners van de nabijgelegen buurtschap Reeth zijn tegen de terminal omdat ze vrezen dat ze veel overlast gaan ondervinden. Maatregelen die daartegen genomen worden, zoals een geluidswal, gaan voor hen niet ver genoeg.  Ze denken dat hun woningen veel minder waard worden. 

Volledig scherm
De railterminal moet aan de noordkant van de Betuweroute komen en krijgt een noordelijke ontsluiting. © provincie Gelderland
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.