Volledig scherm
De railterminal komt aan de noordkant van de Betuweroute en krijgt een noordelijke ontsluiting. © provincie Gelderland

'Railterminal is duur prestigeproject, Gelderland moet er geen miljoenen insteken'

NIJMEGEN - De Railterminal Gelderland bij Valburg is een duur prestigeproject, gebaseerd op staatssteun. De provincie Gelderland moet hier geen tientallen miljoenen euro's in steken. Dat stelt Joop Mijland, de directeur van de Nijmeegse overslagterminal BCTN die aan de Waal gevestigd is. Zijn bedrijf verzet zich tegen de komst van de Railterminal.

Gelderland wil bij Valburg een eigen halte aan de Betuweroute krijgen. 

Bedrijven uit de regio zouden daar hun containers op de trein kunnen zetten naar Duitsland en Oost-Europa. De Railterminal wordt volgens gedeputeerde Bea Schouten de duurzame motor van de Gelderse economie: vrachtwagens worden van de weg gehaald en goederen worden per  trein vervoerd. 

Te weinig voor een trein

BCTN, treinoperator Hupac en OOC Terminals uit Oss lieten bureau STC Nestra onderzoek doen naar dat plan. De conclusie daarvan is dat het aanbod aan goederen in Gelderland zo klein dat daar wekelijks nog geen goederentrein mee te vullen is. De onderzoekers stellen dat het verlies van de terminal minimaal 20 miljoen euro zal bedragen. Om aan de volumes te komen waarmee de provincie schermt, zouden er 500 tot 1.000 hectare aan logistieke centra in Gelderland bij moeten komen.

Lidl

De provincie wil ongeveer 30 miljoen in de Railterminal steken. Mijland stelt dat andere overslagcentra, zoals die in Nijmegen, maar ook die van Rotra in Doesburg, beconcurreerd worden door een terminal die met geld van de overheid wordt gebouwd. De Railterminal Gelderland is een initiatief van het bedrijf DERT. Een woordvoerder daarvan zegt dat er wel degelijk genoeg interesse is. Logistieke bedrijven uit de regio, waaronder Lidl, steunen de railterminal.  

De Gelderse gedeputeerde Conny Bieze zegt dat ze vertrouwt op de positieve verwachtingen van DERT.  ,,We zijn blij dat we een ondernemer hebben gevonden die ook zelf wil investeren. We hebben in het verleden ook geïnvesteerd in de infrastructuur voor BCTN.’’

Te laat

Een meerderheid in Provinciale Staten lijkt niet onder de indruk van de waarschuwing van BCTN. Het verzet komt te laat, vinden de regerende collegepartijen VVD, CDA, PvdA en D66. De nut- en noodzaakdiscussie is een gepasseerd station, zei Cees van Baak (CDA). ,,Dit kan onze besluitvorming niet meer beïnvloeden.  Het sein staat op groen. Elke container die we van de weg halen, is er een.’’

De BCTN is niet de enige tegenstander. Bewoners van de buurtschap Reeth, die vlakbij de toekomstige terminal wonen,  vinden dat de provincie hun huizen maar moet opkopen. Provinciale Staten nemen over twee weken een besluit over de voortgang van het project. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.