Volledig scherm
Werk aan de dive under in het verleden aan de westzijde van Arnhem. © Hans Broekhuizen

'Spoorkruising Oostboog Arnhem moet er komen'

ARNHEM - Arnhem moet, samen met andere belanghebbenden, vol inzetten op een ongelijkvloerse spoorkruising aan de oostkant van de stad, de zogenoemde 'Oostboog' of Velperbroekkruising. Die kan de bereikbaarheid van de stad per trein verbeteren en daar zal de lokale economie wel bij varen.

Dat standpunt hebben alle elf partijen in de Arnhemse gemeenteraad overgebracht aan wethouder Geert Ritsema (Mobiliteit). Ritsema is blij met de unanieme steun voor een maatregel waar de Gelderse hoofdstad al langer op aandringt, laat zijn woordvoerder weten.

Vertragingen

De ongelijkvloerse kruising moet komen het punt ter hoogte van de Vosdijk en de Merwedestraat waar nu de sporen Zutphen-Arnhem en Düsseldorf / Doetinchem-Arnhem bij elkaar komen. Regelmatig moeten daar personentreinen richting station Arnhem Centraal op elkaar wachten, met allerlei vertragingen tot gevolg.

Over een spoorbrug of een kleine tunnel (dive under, zoals die ook al aan de westkant van Arnhem Centraal is gemaakt voor de treinen op het traject Nijmegen-Arnhem) wordt al jaren gesproken. De Velperbroek-kruising staat echter in Den Haag niet hoog op de prioriteitenlijst.

Netelenbos

In 2001 dacht toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos nog dat er uiterlijk in 2007 een begin kon worden gemaakt met het project. Die verwachting kwam niet uit. Drie jaar geleden werd uitwerking van de ideeën voor het goederenspoor Elst-Oldenzaal, waarvan de kruising deel uitmaakt, uitgesteld tot 2020.

,,Er zijn nu geen plannen voor een vrije kruising aan de oostkant van Arnhem’’, bevestigt een woordvoerder van het ministerie. In een recente studie hebben Gelderland, Overijssel en Noord-Brabant (de drie provincies langs de IJssellijn Zwolle-Roosendaal) een pakket maatregelen voorgesteld. ,,Die studie gaat het ministerie bekijken.’’

65 miljoen euro

Vanuit de Achterhoek, maar ook in de provinciehuizen van Gelderland en Overijssel wordt al geruime tijd aangedrongen op maatregelen bij de Velperbroekkruising, ingeklemd tussen de Arnhemse wijken Molenbeke en Statenkwartier. De kosten ervan worden berekend op 60 tot 65 miljoen euro.

De Arnhemse raad ziet in een betere en stabielere spoorverbinding met het oosten en het noorden van het land vooral een kans de stad beter bereikbaar te maken per trein. 

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Na leven in opvanghuizen en prostitutie kijkt Tatanka (20) vooruit: ‘Nu kent heel Nederland mijn verhaal’
    PREMIUM

    Na leven in opvanghui­zen en prostitu­tie kijkt Tatanka (20) vooruit: ‘Nu kent heel Nederland mijn verhaal’

    ARNHEM - Wat een narigheid zich in één mensenleven kan ontvouwen. Tatanka Hodes (20) uit Arnhem krabbelt op uit een jeugd waar slechts een enkeling zich iets bij voor kan stellen. Als deelnemer aan het NPO programma Dreamschool geniet ze inmiddels bekendheid. In het programma wordt een groep schoolverlaters door bekende Nederlanders gestimuleerd aan de ontwikkeling van hun leven te werken.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.