Volledig scherm
Protest tegen chloortreinen in 2001 in Zwolle. © Frans Paalman

2 maanden lang chloortreinen op Betuweroute

ARNHEM - Tot eind april rijden chloortreinen over de Betuweroute. Sinds 15 maart gaan 15 treinen met 5.400 ton chloor over het spoor van het Duitse Ibbenbüren naar Rotterdam. De chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek ligt 2 maanden stil door werkzaamheden.

Het is voor het eerst dat transporteur DB Schenker de Betuweroute gebruikt. Voorheen werd die ongeschikt geacht en reden chloortreinen in de nachtelijke uren een kronkelroute door Nederland om ander spoorverkeer te vermijden. Daar zijn meerdere malen kamervragen over gesteld.

Kinderziektes
"In 2013 vervoerden we voor het laatst chloor per trein door Nederland”, zegt Jelle Rebbers van DB Schenker. "Sindsdien zijn de kinderziektes aan beveiligingssystemen en tunnels van de Betuweroute verholpen. Bovendien heeft Deutsche Bahn, eigenaar van DB Schenker, sinds 2013 een eigen verkeersleiding die chloortransporten in Duitsland en Nederland in de gaten houdt en begeleidt.”

Wanneer de treinen precies rijden, wordt uit veiligheidsoverwegingen niet bekend gemaakt.

Chloorregime
De transporten over de Betuweroute moeten voldoen aan het ‘chloorregime’, dat dateert uit de 70’er jaren. Chloortreinen mogen maximaal 60 kilometer uur rijden en gelijktijdig met de chloortransporten mogen zo weinig mogelijk andere treinen op het traject rijden. De chloorwagons worden niet gecombineerd met andere stoffen, maar rijden als ‘bloktrein’. Verder worden de treinen in Nederland niet gerangeerd en er is continue contact tussen de machinist en de verkeersleiding.

Omstreden
Chloortreinen waren jarenlang omstreden, na incidenten in 1970 en 1971. Na decennia van discussie en protest spraken AkzoNobel en de rijksoverheid in 2002 af dat het bedrijf alleen chloor zou produceren in de Botlek. In 2006 stopten de chloortransporten. Met AkzoNobel is afgesproken dat alleen incidenteel chloortransporten plaatsvinden. De huidige transporten vallen hieronder.

Incidenten
Begin maart zijn de veiligheidsregio’s en de burgemeesters van de aan het tracé grenzende gemeenten geïnformeerd over de chloortransporten. Volgens de veiligheidsregio’s zijn de hulpdiensten voorbereid op incidenten en zijn aanvullende voorbereiding niet noodzakelijk.

De gemeenten zijn niet onverdeeld blij met de transporten, maar benadrukken dat ze tijdig zijn geïnformeerd, dat alle regels worden nageleefd, dat de Betuweroute speciaal is aangelegd voor vervoer van gevaarlijke stoffen en dat de veiligheid is gegarandeerd.

Volledig scherm
Volledig scherm
Een ontspoorde chloortrein op 13 mei 1971 in Tilburg. © BD

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.