Volledig scherm
PREMIUM
Annelies Ibes. ,,Het thema moeder en kind speelde al langer een rol in mijn werk.” © Gerard Burgers

Annelies Ibes volgt haar eigen weg en heeft nu haar derde roman af

RecensieARNHEM - ‘Het huis heeft zich tegen mij gekeerd.’ Dit is de eerste zin in de roman ‘Wildvlees &Zn’ van Annelies Ibes (63). Die woorden omvatten in de kern de kilheid van een verlaten omgeving, een leeg huis, maar ook de kilheid in jezelf die overblijft wanneer je dat wat je dierbaar is, verstoten hebt.

Annelies Ibes, woonachtig in Arnhem, is dochter van een kweker uit Lent, waar ze als jongste uit een gezin met negen kinderen opgroeide. Net als de vader in Siebelinks ‘Knielen op een bed violen’ was hij niet alleen kweker, maar ook een godvruchtig man. Alleen was vader Ibes minder rigide: hij ging weliswaar iedere zondag naar de kerk, maar hij was ook prins carnaval. 

Dat zorgde voor een goede balans: leven met de tien geboden, maar wel met een bourgondische inslag. Waar bij andere auteurs het traumatiserende effect van een onderdrukkend geloof een hoofdthema is, speelt religie geen rol van betekenis in haar werk.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.