Volledig scherm
Troleybus in Arnhem. © Rolf Hensel

Arnhem wil betere busverbinding naar kantoorparken en zet in op Trolley 2.0

ARNHEM - Kantorenparken als IJsseloord 2 en P + R-locaties zoals die bij stadion GelreDome in Arnhem moeten een goede busverbinding krijgen. 

Die wens legt de gemeente Arnhem neer bij de provincie Gelderland, in het kader van de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer in de regio Rijn-Waal. Onderdeel van de Arnhemse verlangens is ook dat de regio het schoonste openbaar vervoer blijft houden en dat dit verder wordt uitgebreid.

Volledig scherm
De nieuwe Trolley 2.0 trolleybus in de remise aan de Westervoortsedijk in Arnhem. © DG

Arnhem is als trolleystad al langer pleitbezorger van bussen zonder schadelijke uitstoot. Om die reden wil de stad dat er meer Trolley 2.0.-bussen gaan rijden. Deze kunnen gebruik maken van het trolleynetwerk, maar er ook een batterij aan boord mee opladen. 

Op die opgeslagen stroom kan de bus zonder bovenleiding rijden, waardoor ook steden als Wageningen, Nijmegen, Zutphen, Doetinchem en Apeldoorn bereikbaar worden zonder uitlaatgassen. Voor de overige buslijnen ziet Arnhem in waterstof een goed alternatief. Vanaf 2022 zou er geen bus meer op fossiele brandstof moeten rijden.

De wens om kantoorparken en P + R-terreinen met de bus te ontsluiten, is nieuw en past in de dit jaar door de gemeente vastgelegde strategie om de stad en het centrum beter bereikbaar te maken. Medewerkers van bedrijven zijn dan niet meer alleen op de auto aangewezen en kunnen makkelijker met het openbaar vervoer naar het werk te komen. 

Op IJsseloord 2 is dat in de praktijk echt een probleem gebleken. Zo verhuisde het  Arnhemse softwarebedrijf Avisi van dat bedrijventerrein naar de voor de Rijntoren bij station Arnhem Centraal, om voor zijn jonge werknemers zonder auto beter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. 

Een betere busverbinding met P + R-terreinen moet er voorts voor zorgen dat mensen die de binnenstad willen bezoeken, sneller geneigd zijn hun auto daar te parkeren en met de bus verder te gaan. Behalve vanaf GelreDome moet dat mettertijd ook kunnen van nabij industriepark Kleefse Waard (IPKW) en vanuit Arnhem-Noord. Daar onderzoekt de gemeente de mogelijkheid van nieuwe P + R’s. 

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.