Volledig scherm
Een impressie van de ondergrondse energieopslag in een Ecovat zoals die dit jaar bij Het Dorp in Arnhem wordt gebouwd. © Ecovat

Arnhemse wijk Heijenoord in actie tegen vrachtverkeer voor aanleg van ‘ecovat’

ARNHEM Bewoners van de Arnhemse wijk Heijenoord voeren actie tegen de komst van zwaar vrachtverkeer dat nodig is voor de zandafgraving voor het ‘ecovat’ bij Het Dorp. Kinderen hebben tekeningen verzameld om de protesten kracht bij te zetten.

De ondergrondse wateropslag met een diepte van 30 meter maakt het mogelijk om in Het Dorp en omgeving circa 500 woningen te verwarmen. De bouwstroom omvat, aldus Ecovat, ruim 2.200 verkeersbewegingen in 13 maanden. ‘Er zullen weken zijn met nauwelijks verkeer, maar er zullen ook weken zijn met circa dertig vrachtwagens of tien opleggers per dag’, aldus het concept-veiligheidsplan van het bedrijf dat is gemaakt in opdracht van grondeigenaar Siza van Het Dorp.

Veel omwonenden beschouwden het ecovat tot nu toe als een milieuvriendelijk alternatief voor gas waar ze mogelijk zelf van kunnen profiteren. Maar nu dreigt de stemming om te slaan.

Volledig scherm
Kindertekening met protest tegen komst zwaar vrachtverkeer voor de aanleg van het 'ecovat' bij Het Dorp in Arnhem, © Harry van der Ploeg

Buurt wil afwikkeling via Amsterdamseweg

Een tekening van de toekomstige bouwplaats met uitgangen voor het bouwverkeer in de richting van de huizen aan de zuidzijde van het terrein vormt de steen des aanstoots. De buurt wil dat het vrachtverkeer wordt afgewikkeld via de Amsterdamseweg, wat nu al het geval is bij de eerste nieuwbouw ter hoogte van Het Dorp. Dat scheelt veel overlast in de kinderrijke buurt en in de directe omgeving van de Heijenoordschool, zo luidt de redenatie van bezorgde omwonenden.

Volledig scherm
De route voor het vrachtverkeer via de Tra en de Heijenoordseweg voor de bouw van het ecovat, zoals voorgesteld. © Ecovat Werk BV Veiligheidsplan

Roet in het eten

Directeur Aris de Groot van Ecovat vertelt dat afvoer van het vrachtverkeer via de Amsterdamseweg aanvankelijk wel de bedoeling was. Vertraging van de bouw van het ecovat gooide roet in het eten. ,,Er is bezwaar gemaakt en dat is netjes afgewikkeld”, vertelt De Groot. ,,Maar dat heeft tijd gekost”. Nu is het eerste nieuwe gebouw van Het Dorp bijna af en start de aanleg van nieuwe wegen en parkeerplaatsen. Er is geen plek meer voor een uitvalsweg van het bouwverkeer van het ecovat richting Amsterdamseweg.

Volledig scherm
Via dit veld bij de Herthoornstraat en de Tra in Het Dorp moet het vrachtverkeer voor het ecovat van Het Dorp worden afgewikkeld, zo luidt het voorstel. Het ecovat moet achter de bomen komen. © Harry van der Ploeg

Kiss & Ride zonder vrachtwagens

Afwikkeling van het bouwverkeer via de Hertshoornstraat en de Tra richting Heijenoordseweg geldt nu als omstreden alternatief. De Groot benadrukt dat er nog intensief overleg komt met buurt en school. Ook stelt hij dat er geen vrachtwagens zullen rijden op de momenten in de ochtend en middag dat mensen hun kinderen naar school brengen en ophalen. Het vrachtverkeer zal via de Heijenoordseweg de Amsterdamseweg oprijden. De Groot: ,,Daar staan al verkeerslichten, zodat het vrachtverkeer op een veilige manier de weg op kan draaien.” Hij acht deze route veel veiliger dan een noodvoorziening elders langs de Amsterdamseweg in de buurt van het toekomstige ecovat.

Volledig scherm
Tekening van Olivier (8) tegen bouwverkeer van toekomstig ecovat in Arnhem. © Harry van der Ploeg

De aan- en afvoerrroutes van het vrachtverkeer zijn nu nog te smal. Om dat te verbreden, is er een stappenplan ontwikkeld met een reeks maatregelen, waaronder  tijdelijke verplaatsing van struiken en het leggen van rijplaten of gebroken puin. 

Een woordvoerder van de gemeente Arnhem benadrukt dat het veiligheidsplan nog niet is goedgekeurd. 

Buurtbewoner Mark Frencken heeft bezwaar aangetekend tegen de vergunningsaanvraag voor het inrichten van de bouwplaats. Hij roept iedereen op om hetzelfde te doen. De eerste bewoners hebben zich al gemeld. Volgens Frencken worden de omgevingsvergunningen voor het ecovat in fases behandeld om de bevolking zand in de ogen te strooien. ,,Siza moet meer in overleg treden met de omwonenden. Ze pakt dit helemaal verkeerd aan. De mensen zijn hier over het algemeen gezagsgetrouw, maar dit valt helemaal verkeerd.”

Volledig scherm
Kindertekening voor behoud van de 'nauurspeeltuin' op mooie plekken langs de route van het mogelijk toekomstig vrachtverkeer voor de aanleg van het ecovat in Het Dorp in Arnhem, © Harry van der Ploeg

Super groot gat

Volledig scherm
Lola (12) schrijft waarom ze niet wil dat er vrachtwagens komen rijden in haar buurt: protest tegen de route van het bouwverkeer voor het ecovat bij Het Dorp in Arnhem. © Harry van der Ploeg

De kinderen vrezen dat ze straks niet meer veilig kunnen spelen in de wijk. Ze denken daarbij aan de vele vrachtwagens die nodig zijn om  het 'super super groot gat’ van ‘wel tien verdiepingen diep’  te graven.

Siza, de eigenaar van Het Dorp,  heeft inmiddels op de onrust gereageerd. ‘De vergunningsaanvraag, die is gedaan door Ecovat B.V. in overleg met de gemeente, heeft ook ons qua timing verrast’, stelt Siza in  een brief onder omwonenden. Op 18 juni belegt Siza een bewonersbijeenkomst  om de problemen te bespreken. ‘Siza wil benadrukken dat veiligheid altijd voorop staat. Voor onze bewoners, voor u en uw kinderen.’

Volledig scherm
Een impressie van de ondergrondse energieopslag in een Ecovat zoals die bij Het Dorp in Arnhem wordt gebouwd. © Ecovat

De Groot is ervan overtuigd dat gedegen overleg met de buurt de kou uit de lucht kan halen. Het ecovat is eerder in een proefopstelling uitgeprobeerd in Uden. Arnhem heeft als groot project de landelijke primeur. ,,Het is eigenlijk een grote ondergrondse thermosfles”, legt De Groot uit. Het ecovat geldt als een grote belofte voor de toekomst. Het bedrijf is in diverse presentaties te zien op YouTube.

Volledig scherm
Tekening van Lou (6) tegen het dreigend vrachtverkeer voor de aanleg van het ecovat in Arnhem. © Harry van der Ploeg
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.