Volledig scherm
PREMIUM
Een enkele auto op de weg in november 1973. © ANP

Autoloze zondag is ‘goed idee’, maar lijkt onhaalbaar: wie houdt al die miljoenen auto’s van de weg?

ARNHEM/ LICHTENVOORDE - Het idee van het kabinet een autoloze zondag in te voeren om het stikstofprobleem op te lossen, lijkt op de korte termijn onhaalbaar. In tegenstelling tot vroeger kent Nederland een economie die 24 uur per dag doorgaat, met miljoenen extra auto’s op de weg. En dan is er ook nog de vraag wie de autovrije zondag gaat handhaven. Toch staan diverse betrokkenen er niet onwelwillend tegenover.

Quote

In landen als België schijnt de autovrije zondag jaarlijks best succesvol te zijn

Toni Iniguez Najdanovski, voorzitter OKA

De laatste keer dat ons land een reeks zondagen zonder auto’s kende, was rond eind 1973 vanwege de oliecrisis. Destijds reden er 3.005.000 personenauto’s op de weg, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit jaar zijn dat er 8.530.584, exclusief de 4.195.291 bedrijfsvoertuigen die we nog hebben.

Al die wagens houd je niet zomaar van de weg, zegt verkeerskundige Robbert Volker van Bureau de Groot Volker uit Dieren. ,,Op snelwegen, waar camera’s hangen, kun je iedereen die daar rijdt een bon geven. Maar juridisch moet je dat dan nog wel afdekken.’’ Op andere wegen, zonder camera’s, is het veel lastig om het verbod te handhaven.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.