Volledig scherm
PREMIUM
Kunstenaar Florentijn Hofman, Aardvarken Arnhem. © Rolf Hensel

De man van het feestaardvarken: ‘Controversiële kunst is niet mijn ding. Ik ben van de fluwelen handschoen’

Het gesprekMiljoenen vergaapten zich al aan zijn gele badeend en zijn andere kunst. Arnhemmers vragen zich af waar zijn feestaardvarken heen gaat, nu het moet wijken voor woningbouw. Ondertussen werkt Florentijn Hofman verder aan zijn oeuvre, dat stikt van de uitvergrote dieren, maar dat in feite over mensen gaat.

Als Florentijn Hofman (42) werk maakt voor een straat, een park, een plein of een plas, tijdelijk dan wel blijvend, dan moet het iets doen met de plek waar het komt. En met de mensen die er aan voorbij gaan. Ze moeten er door in gesprek raken met elkaar. 

En ze mogen het kunstwerk vooral ook aanraken, met z’n huid die moet passen in het verhaal erachter. Zoals bij het aardvarken, opgetrokken uit het spuitbeton dat het rotsdecor kenmerkte van de opdrachtgever, Burgers’ Zoo.

U maakt niet alleen grote objecten, u maakt ook heel veel. Heeft u een onstuitbare scheppingsdrang? Of staan de klanten in de rij?
,,Beide. Ik ben voorzichtig begonnen, met één opdracht per jaar. Dat groeide geleidelijk naar twee à drie. Tegenwoordig moet elke scheet direct op Instagram. Ik wilde eerst een lijn in mijn werk hebben alvorens me te vertonen aan de wereld. Mijn eerste werken bleven daardoor nog vrij anoniem. Beukelsblauw zorgde voor de ommekeer. Toen merkte ik de kracht van het internet. Het eerdere werk kwam ook aan het licht en potentiële opdrachtgevers stroomden toe. Zo meldde in 2006 Saint Nazare in Frankrijk zich voor de eerste grote badeend.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.