Volledig scherm
De nieuwe trolley 2.0 trolleybus in de remise aan de Westervoortsedijk in Arnhem. © DG

Eerste Arnhemse trolleys op batterijen gaan pendelen op lijn 1 tussen Velp en Oosterbeek

ARNHEM - Reizigers op buslijn 1 in Arnhem hebben vanaf dinsdag 19 maart de kans dat ze één van de eerste ritten meemaken van de Trolley 2.0. De trolleybus die tien kilometer kan rijden zonder stroom van de bovenleiding - Arnhem heeft er twee exemplaren van - gaat vanaf die dag buiten de spitstijden in de dienstregeling rijden op het traject tussen Velp en Oosterbeek. 

Maandagmiddag werd met een ingetogen feestje (in verband met de schietpartij in Utrecht) in Arnhem gevierd dat de Trolley 2.0 echt kan gaan rijden. Losse proefritten hebben de afgelopen maanden aangetoond dat de trolleys zo’n 17 kilometer kunnen rijden op het batterijpakket dat achterin de 18 meter lange, gelede bussen is ingebouwd. Nu moet de techniek zich ‘op straat’ bewijzen. Vooralsnog wel onder de bovenleiding, voor het geval dat.

De Trolley 2.0 moet op termijn leiden tot een duurzamer streekvervoer, blikte Gelders gedeputeerde Conny Bieze vooruit. Zij nam de bus samen met Arnhems burgemeester Marcouch en directeur Juul van Hout van Hermes OV in gebruik. De actieradius van de traditionele trolley wordt flink uitgebreid. Elst en Huissen zijn al binnen bereik, straks behoort misschien een ritje op en neer naar Wageningen tot de mogelijkheden.

‘Opa’

Arnhem maakt dit jaar al 70 jaar gebruik van de in het recente verleden meermaals als ouderwets uitgemaakte trolleytechniek, maar opeens is ‘opa’ modern. Bovendien kan de stroom van de trolley worden gebruikt voor elektronische borden met reizigersinformatie en het opladen van OV-chipkaarten, aldus Van Hout van Hermes, dat onder de naam Breng zorg draagt voor het openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen.

Vooralsnog is de Trolley 2.0-techniek alleen ingebouwd in twee 18 meter lange gelede bussen. Maar daar blijft het niet bij, onthulde gedeputeerde Bieze. ,,De volgende stap is de techniek gebruiken in bussen van 12 meter.” Die kunnen minder reizigers vervoeren en worden bijvoorbeeld ingezet op minder drukke lijnen.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.