Volledig scherm
Het regenboogzebrapad - ook wel gaybrapad genoemd - op het Velperplein in Arnhem. © DG

Gaybrapad is sympathiek, maar niet altijd veilig

EDE/HUISSEN/ARNHEM/DIEREN - Met regenboogstrepen en 3D-effecten worden in veel Gelderse plaatsen moderne zebrapaden gecreëerd. In Huissen werd onlangs zo’n plan in de ijskast gezet. Maar goed ook volgens experts, want veilig zijn ze lang niet altijd. 

Tientallen Nederlandse plaatsen hebben er een of meer: regenboogpaden. Gemeenten leggen ze aan om aandacht te vragen voor acceptatie van ‘anders geaarden’ en transseksuelen (lhbt’ers). Op meerdere plekken worden ze gebruikt als zebrapad en dat is geen goed idee, vindt John Boender, programmamanager wegontwerp bij CROW, een kennisplatform voor verkeerstechniek gevestigd in Ede. 

,,Er ontstaat verwarring’’, zegt Boender. ,,Voor een voetganger kan zo’n pad een gevoel van veiligheid geven. Zo van ‘dit is een zebra dus ik kan veilig oversteken’.’’ Een automobilist kan datzelfde pad - niet de herkenbare zebra met enkel witte strepen - heel anders interpreteren en niet remmen. ,,Het kan zorgen voor potentieel onveilige situaties.’’

Op de stoep

Volledig scherm
De officiële opening van de Regenboogloper in Tiel. © Raphael Drent

Boender sprak zich onlangs uit over de gekleurde zebra's toen in Boxtel op zo’n oversteek een ongeval plaatsvond. De expert begrijpt dat gemeenten regenboogzebra’s - ook wel gaybrapaden genoemd - aanleggen, maar roept wel op daarbij gezond verstand te gebruiken. ,,Natuurlijk, zo’n regenboogpad is een sympathiek gebaar. Als stad krijg je er aandacht mee, ook in de pers, en dat is ook het doel - een positief signaal naar de lhbt-gemeenschap. Maar doe dat nu niet over een (drukke) weg. Leg zo’n pad aan op een brede stoep of op een plein. Het signaal is hetzelfde, de attentiewaarde net zo groot en je brengt het verkeer niet in verwarring.’’ 

In Gelderland liggen regenboogpaden in Arnhem, Dieren en Apeldoorn. Nijmegen en Tiel deden het meer in de visie van Boender: in die steden werden respectievelijk een regenboogtrap en een regenboogloper gecreëerd.

Hoewel de Arnhemse variant op het Velperplein er volgens Boenders richtlijnen nog enigszins mee door kan - automobilisten en wandelaars die de oversteek naderen worden er geleid door verkeerslichten - zijn de gaybra’s in Dieren ronduit verwarrend. De paden daar hebben witte strepen tussen veel regenboogkleuren en worden als volwaardige zebrapaden gebruikt. De kleuren leiden volgens Boender af. ,,De traditionele zebrapaden hebben op het wegdek witte strepen die voldoen aan vastgelegde afmetingen. Dat zorgt bij alle weggebruikers voor herkenning.’’ 

Schrikreactie

Volledig scherm
Een regenboogzebrapad op de Wilhelminaweg in Dieren. © Google Street View

Ook over een andere trend, zebrapaden met een 3D-effect, is Boender niet enthousiast. ,,Ze creëren een zelfde effect: onduidelijkheid. In sommige gevallen kunnen die 3D-paden zelfs een schrikreactie teweegbrengen omdat ze ogen als een obstakel. Als een automobilist op zo’n oversteek af rijdt en plots remt kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Een achterligger verwacht waarschijnlijk niet dat de bestuurder voor hem plots op het rempedaal trapt.”

Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen sprak zich al eens uit tegen het aanleggen van trendy gaybrapaden: ,,Dit moet je absoluut niet doen. Als je met zebrapaden gaat klooien, krijg je problemen.’’ Hoe mooi de moderne varianten ook zijn, Boender prefereert het ouderwetse zebrapad: ,,Dat blijft voor mij toch de duidelijkste uiting.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.