IJssel tussen Arnhem en Giesbeek wordt beter bevaarbaar bij laagwater

ARNHEM -  De IJssel tussen Arnhem en Giesbeek krijgt meer ruimte. Dat maakt de rivier beter bevaarbaar bij zeer lage waterstanden. Dit is goed nieuws, aangezien de IJssel een hoofdcorridor is voor de binnenvaart tussen West- en Oost-Nederland en het Duitse achterland. 

Volledig scherm
De IJssel bij Dieren. © Hans Broekhuizen

Rijkswaterstaat heeft samen met Waterschap Rijn en IJssel en Natuurmonumenten en overheden jarenlang gewerkt aan een plan voor een Rivierklimaatpark rond het bijna 16 kilometer lange IJsseltraject. De maatregelen uit het plan moeten in 2028 gerealiseerd zijn.

Volgens de plannenmakers moeten ook de dijken in het gebied tussen de Duitse grens en de snelweg A12 omhoog om extreem hoog water te kunnen weerstaan. Door het rivierbed te verruimen en een nevengeul aan te leggen bij Westervoort kan de dijkverhoging beperkt blijven.

Passeerverbod

De IJssel splitst zich bij Arnhem af van de Nederrijn. Bij laagwater door droogte, wat de afgelopen zomers het geval was, geldt er een passeerverbod voor binnenvaart op de de rivier.

Aan het gebied rond de IJssel is heel lang niets gedaan. Hierdoor is het volgens plannenmakers ‘verrommeld’. Campings verloederen en de uiterwaarden zijn ontoegankelijk. Het Rivierklimaatpark moet veel ruimte bieden voor nieuw natuur en recreatie. Bij andere grote rivieren zijn uiterwaardengebieden namelijk enorm in trek bij toeristen. 

Bewoners van het gebied en anderen krijgen de komende maanden de gelegenheid om hun mening te geven over het plan. Het hele Rivierklimaatpark moet in 2035 klaar zijn.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.